Cupra har äntligen hakat på den rådande elektriska suv-trenden inom koncernen och dragit skynket av helt nya Cupra Tavascan.
Nya Cupra Tavascan är en avgörande elbil
Mest läst i kategorin
Det går som på räls för Seats mer lifestyle-orienterade märke Cupra.
Spanjorerna har etablerat sig på den europeiska marknaden, samt även börjat penetrera den nord- och sydamerikanska för att inte tala om den australiensiska marknaden.
Än så långe består spanjorernas utbud av flaggskeppet Cupra Formentor, elbilen Cupra Born, och en rad Seat-modeller med Cupra-emblem.
Men nu ska Cupra äntligen få sin elektriska suv, vilket märket blir sist med i koncernen.
Cupra Tavascan är en suv-coupé som bygger på MEB-plattformen som den delar med exempelvis Audi Q4, Škoda Enyaq, och Volkswagen ID.4.
Storleksmässigt är den snäppet större än stallkamraterna, men erbjuds endast med fem platser – det kommer aldrig att finnas en sjusitsig Cupra.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 20
Nya tag
Exteriört debuterar Tavascan med märkets nya designspråk.
Bilen ser bra ut, men det är ingen hemlighet att det rör sig om en Volkswagen ID.5 i en sportigare skrud.
Tavascan är tänkt att fokusera på en mer dynamisk körupplevelse, något som undersryks med ett sportchassi, sportigare fjädring, och 21-tumsfälgar.
Det finns även 19- och 20-tumsfälgar att tillgå.
Senaste nytt
Cupra Tavascan har mer krut
Cupra Tavascan stoltserar även med mest krut bland stallkamraterna, något som alltid borde vara fallet för märket.
Tavascan går att få i två utföranden – antingen med bakhjulsdrift och 286 hästkrafter eller fyrhjulsdrift med 340 hästkrafter och 565 newtonmeter.
Det är samma drivlina som man finner i nya Volkswagen ID.7 – även den på MEB-plattformen – vilket innebär ett 77 kWh stort batteri som erbjuder en räckvidd på upp till 550 kilometer med bakhjulsdrift.
Väljer man fyrhjulsdrift får man nöja sig med 520 kilometer.
Maxladdningen är 135 kW, att jämföra med 170 kW för uppdaterade ID.3 och 200 kW för ID.7.
Nytt infotainment – äntligen
Cupra har tampats med samma mjukvaruproblematik som Volkswagen, något de nu ska råda bot på.
Det nya infotainmentsystemet – samma som man finner i Volkswagen ID.7 – består av en 15-tumsskärm och en nyutvecklad mjukvara.
I övrigt har Cupra fäst mycket vikt vid just digitalisering, en satsning som pågår för fullt inom Volkswagen-koncernen.
Bilen kommer att tillverkas i Kina, vilket kommer att bli en väldigt viktig marknad för det spanska märket då det är världens största elbilsmarknad.
Tavascan lanseras under 2024. Cupra uppskattar att sälja ungefär 70 000 bilar per år.
Den kommer till Sverige under första kvartalet 2024.
Läs även: Cupra trotsar normen – ska erövra SA
Läs även: Cupras motorsportschef – “räckvidd är ett problem”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.