Det har i 44 års tid endast funnits en renodlad BMW M-bil – supersportbilen BMW M1 som debuterade 1978. Nu har det emellertid blivit dags för ännu en, i form av BMW XM. Vi tog oss en närmare titt på plats i Kalifornien.
Nya BMW XM måste höja ribban
Mest läst i kategorin
”Vi har fokuserat mycket på arvet” förklarar BMW. Det kan vara svårt att smälta när man står framför en 2,7-ton tung bjässe till suv, en bil som är så långt ifrån BMW M1 man egentligen kan komma.
Ying och yang
BMW M1 var resultatet av ett misslyckat samarbete med Lamborghini: det hela slutade med att BMW själva utvecklade M1. Endast 453 bilar tillverkades och många användes i racing.
Bilarna erbjöds endast i M-utförande – därav en renodlad M-bil – och det är en av två BMW-bilar med mittmonterad motor: den andra är BMW i8.
Under huven ruvar en 3,5-liters rak sexa vars 286 kusar går till bakhjulen via en fem-växlad manuell låda.
Tjänstevikten är blott 1 300 kilogram och fokuserar nästan uteslutande på körupplevelsen. Interiören är ett potpurri av diverse delar från andra BMW-bilar.
BMW XM är i stället en suv i form av en laddhybrid – under huven ruvar en V8 och en elmotor som pumpar ut 653 hästkrafter. Räckvidden på el är upp till 88 kilometer.
Prismässigt börjar den på strax över 1,8 miljoner kronor.
Den har vissa retroinspirerade inslag – exempelvis två BMW-emblem bak på bilen (precis som BMW M1) – men där tar likheterna slut. Njurarna på BMW XM är ungefär 400 gånger större än på M1.
Enligt BMW är XM ett resultat av det marknaden efterfrågar – det går inte att förneka att elektrifierade prestandasuvar är ruskigt heta just nu – men det går tveklöst inte i linje med det BMW M1 var.
BMW XM visar vad framtiden erbjuder
Något annat BMW XM gör är att visa vägen framåt för BMW M. Nästa generation BMW M5 – som för närvarande håller på att testas – kommer att ha samma drivlina som XM – en V8-laddhybrid.
Det innebär det bästa av två världar – samtidigt som man får kopiösa mängder prestanda, får man även möjligheten till eldrift vilket är skonsamt för miljön och tillåter körning i framtidens strikta miljözoner.
Det är något paradoxalt men det innebär en framtid där stora förbränningsmotorer kan leva tillsammans med elmotorer, samtidigt som det gynnar Moder Jord.
Vad kan vi vänta?
BMW säger att de har fokuserat en enorm mängd av sina resurser på körupplevelsen – det är exceptionellt viktigt att XM de facto känns som en renodlad M-bil.
Det kommer inte att dyka upp några andra varianter, utan samtliga kommer att vara just M-bilar.
En laddhybrid är i regel inte särskilt tidlös, särskilt inte jämfört med en rak sexa från BMW.
BMW XM måste åldras ruskigt väl för att leva upp till M1:ans ikoniska status, något det inte direkt finns förutsättningar för.
Läs även: Provkörning av BMW M1
Läs även: Provkörning av BMW i8
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.