Dagens PS

Nya BMW X7 M60i provkörd - marknadens billigaste V8

BMW X7 M60i
BMW ska inte sluta satsa på fossildrivna bilar i första taget. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 31 okt. 2022Publicerad: 31 okt. 2022

BMW X7 lanserades 2018 och har sedan dess lyckats bli märkets mest framgångsrika modell i lyxsegmentet. Nu har det blivit dags för en uppdatering av flaggskeppsmodellen och vi begav oss till Palm Springs, Kalifornien för att bland annat provköra den nya toppmodellen, V8-bestyckade BMW X7 M60i. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har tidigare testat BMW X7 både på hemmaplan i Sverige och på en roadtrip mellan Dubai i Förenade Arabemiraten och Muskat i Oman.

För att läsa om alla uppdateringar rörande nya BMW X7 kan du klicka här.

BMW X7 M60i

Plattan i mattan från stillastående resulterar i att man når 100 knyck på 4,7 sekunder. (Foto: BMW)

En kanon på fyra hjul

Toppmodellen stavas för närvarande X7 M60i och även om 60i en gång i tiden förknippades med 12-cylindriga motorer är verkligheten idag en annan.

Under huven finner man i stället en 4,4-liters V8 på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter.

Just M-beteckningen är BMW:s sätt att markera att X7 M60i de facto ska erbjuda mer sting, inte bara rent prestandamässigt men även kördynamiskt.

Det finns flertalet marknaden världen över där en bensinåtta fortfarande går hem och när det gäller just X7 är även Sverige en av dessa marknader – årsskatten på 25 378 kronor de första tre åren är egentligen lägre än man kan tro.

X7 M60i är även den mer komfortabelt inställd och skillnaden jämte X7 40i är obefintlig, förutsatt att man rattar bilen i komfortläget.

ANNONS

Det M60i-varianten får som standard är en annan utväxling på styrningen, något som bidrar till en smidigare körupplevelse, samtidigt som den har ett system som minimerar hur mycket bilen kränger.

BMW X7 M60i

Toppfarten i X7 M60i är begränsad till 250 knyck. (Foto: BMW)

BMW X7 M60i

BMW X7 M60i är för de som har bråttom på skolskjutsen. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Mer kraft än nödvändigt

Med X6 M60i begav vi oss till slingriga bergsvägar där vi gavs möjlighet att utforska bilens mer atletiska ambitioner.

Det fina med BMW:s åttacylindriga motorer är att de känns nästintill bottenlösa i termer av kraft.

Kraftleveransen är lika linjär som en amerikansk motorväg och plattan i mattan möts av en herrans massa snack och verkstad.

De 530 bayerska kusarna erbjuder en enorm våg av kraft som lyckas väl med att få X7 M60i att kännas betydligt mer flyhänt än sina mindre prestandastinna syskon.

Plattan i mattan från stillastående möts av en våldsam acceleration – 4,7 sekunder till 100 i en 2,7-ton tung sjusitsig lyxsuv är inget att fnysa åt – och bilens acceleration är ihållande lång upp i hastigheter som i the Land of the Free innebär att man tvingas skaka galler.

ANNONS

I Sport Plus-läget ackompanjeras körupplevelsen av en ljudbild som är märkbart sportigare.

Det smattras ur avgasrören, något som gifter sig väl med den betydligt mer direkta gasresponsen. Det går att trycka på ordentligt innan fysikens lagar väljer att flika in med däckskrik och illamående medpassagerare.

BMW X7 M60i är mer imponerande än rolig

X7 M60i blir aldrig genuint körglad men det är svårt att inte imponeras av bilens förmåga att ta sig an Kaliforniens slingriga bergsvägar.

Växellådan är rapp, även om det inte rör sig om en dubbelkopplad historia, och i sportläget bjuder den dessutom på lite aggressivare växlingar, något som bidrar till körupplevelsen.

Det finns en märkbar skillnad i bilens styvhet i Sport Plus-läget och BMW har lyckats väl med att differentiera de olika körlägena.

Att emellertid ha X7 i komfortläget och njuta av den kraft som V8:an bjussar på är egentligen det behagligaste, för alla inblandade.

M-beteckningen medför egentligen ingenting och att helt enkelt erbjuda bilen i X7 60i-utförande hade vart mer logiskt.

Rent kördynamiskt utmärker den sig emellertid jämte sjusitsiga Range Rover, som är försedd med exakt samma V8 även om britten är betydligt bekvämare – samtidigt som den är dubbelt så dyr.

ANNONS

Rent kördynamiskt imponerar BMW X7 M60i. (Foto: BMW)

BMW X7 M60i

BMW X7 M60i kommer inte att vinna några skönhetspriser. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

Nya BMW X7 erbjuder i M60i-utförande ett svårslaget paket sett till prestanda, praktikalitet och lyx.

Den totala avsaknaden av elektrifiering är anmärkningsvärd, även om den gör bäst ifrån sig på marknader som ligger efter.

Rent kördynamiskt är den trevlig att ratta och uppträder betydligt mer flyhänt än man förväntar sig på slingriga vägar.

Den nya modellen bjuder på uppdatering som fokuserar på det tekniska snarare än det kosmetiska.

Med det sagt har modellen varit mycket framgångsrik – särskilt i USA – och tyskarna har helt enkelt stramat till utbudet, uppdaterat väsentligheterna och moderniserat drivlinorna ett snäpp.

Resultatet är en lyxsuv som erbjuder ett gräsligt utseende men vars substans återfinns i upplevelsen bakom ratten.

ANNONS

Jämfört med sina V8-bestyckade konkurrenter framstår dessutom X7 M60i som exceptionellt prisvärd.

Nya BMW X7 M60i premierar dessutom komfort över sport – till allas fördel – även om skillnaden mellan de olika körlägena är påtaglig.

M60i imponerar med en hög dos prestanda, även om M-beteckningen känns överflödig. Det är svårt att inte charmas av den karaktärsfulla V8:an.

Även om uppdateringen är långt ifrån revolutionerande spelar nya X7 på sina styrkor och lyckas väl, samtidigt som X7 M60i presterar långt över förväntan.

BMW X7 M60i går som en kanonkula. (Foto: BMW)

Högsta Växelns första intryck av BMW X7 M60i
Slutbetyg: 4,5/5

BMW X7 M60i är en bestämt irrationell skapelse – en sjusitsig lyxsuv med atletiska ambitioner och en frustande V8 under huven i en tid av elektrifiering.

Tyskarna visar att de lyssnar på vad marknaden efterfrågar och även om X7 M60i är långt ifrån gratis framstår den som ett kap jämte sina konkurrenter.

Den presterar väl rent kördynamiskt och i termer av lyxkänsla och är en stark spelare i ett segment som blir allt mindre.

ANNONS

Läs även: BMW X7 40i provkörd
Läs även:
Range Rover – prisvärd tvåmiljonersbil?
Läs även: Mercedes GLS – största klass!

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS