Två av BMW:s mest populära modeller – X5 och X6 – har nu fått sig rejäla uppdateringar efter att ha funnits på marknaden i cirka fyra års tid. I Sverige är det laddhybridsversionen av X5 som väntas bli storsäljaren.
Nya BMW X5 och X6 kan fås som laddhybrid eller V8
Mest läst i kategorin
I natt drogs skynket av uppdaterade BMW X5 och X6 som fått sig en genomkörare som heter duga.
Båda modellerna är oerhört viktiga för det tyska märket och uppdateringarna är förhållandevis omfattande.
En myriad av uppdateringar
Exteriört för X5 rör det sig om nya, smala framlyktor, xLine-kosmetik som standard (det vill säga ett mer robust utseende), upplysta njurar i stil med BMW i7, och mer distinkta bakljus.
X6 får i stället M Sport-paketet som standard, i syfte att framhäva dess något sportigare (och vulgära) utstrålning.
Lyckligtvis har inte BMW maxat ytan på njurarna som varit fallet med andra modeller i utbudet.
Interiört får båda bilarna BMW:s senaste infotainmentsystem – BMW Operating System 8 – samt märkets nya BMW Curved Display som återfinns i bland annat BMW iX, i7 samt uppdaterade 3-serien.
Skärmarna består av en 12,3-tums digital instrumentpanel samt en infotainmentdisplay på 14,9 tum.
Båda modeller är även mer välutrustade från grunden och får luftfjädring på både fram- och bakaxeln och även en rad nya säkerhetssystem och körassistenter.
BMW X5 och X6 får nya motorer
Den viktigaste varianten för den svenska marknaden när det kommer till BMW X5 är laddhybriden X5 xDrive50e.
Den kombinerar en ny rak sexcylindrig bensinmotor på 313 hästkrafter med en ny elmotor som tillsammans pumpar ut 490 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Det innebär att sprinten från 0 till 100 avverkas på 4,8 sekunder medan den elektriska räckvidden är upp till 110 kilometer enligt WLTP.
Både X5 och X6 kommer även att få en ny V8 i modellerna M60i där båda avverkar 0 till 100 på 4,3 sekunder. Motorn pumpar ut 530 hästkrafter och 750 newtonmeter – samma som utgående M50i-motorerna.
Även nya sexcylindriga motorer finns att tillgå i form av bensinaren 40i och dieselmotorn 30d. 40i har 380 hästkrafter och 520 newtonmeter medan 30d motorn får nöja sig med 298 hästkrafter och 670 newtonmeter.
BMW håller även på att utveckla en vätgasversion av X5, men ifall den någonsin blir verklighet är ännu oklart.
Svenska priser och lansering
Nya BMW X5 börjar på 840 00 kronor för 30d-varianten. Laddhybriden 50e kostar från 995 000 kronor.
Nya BMW X6 börjar på 941 000 kronor för 40i-varianten medan toppmodellen M60i kostar från 1 082 000 kronor.
Den globala lanseringen ska ske under april 2023 och BMW X5 och X6 ska tillverkas i märkets fabrik i Spartanburg, North Carolina, USA.
Läs även: Provkörning av BMW X7 M60i
Läs även: Provkörning av BMW X7 40i
Läs även: Provkörning av BMW i7
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.