Dagens PS

Nya BMW M5: Mer kraft – mindre fart

BMW M5: 717 hästar – nu hybrid. Snygging. (Foto: BMW)
BMW M5: 717 hästar – nu hybrid. Snygging. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Nu är den här, den sjunde generationens M5. Och som utlovat är denna super-sedan nu en plug-in hybrid, med samma drivlina som BMW XM SUV.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kombinationen av en kraftfull V8 och en växellådemonterad elmotor ger 2025 års BMW M5 en enorm effekt och imponerande vridmoment.

Trots att detta fortfarande är snabbt för en stor sedan, är det långsammare än den tidigare, icke-elektrifierade M5.

Anledningen är troligen vikten – nya M5 är betydligt tyngre än den gamla M5, som redan den var ganska tung.

M-symbolen. Är den inte vacker? M för Motorsport. (Foto: BMW)
M-symbolen. Är den inte vacker? M för Motorsport. (Foto: BMW)

Gått upp i vikt

Denna viktökning beror sannolikt på hybridsystemet, som BMW säger är “nära besläktat” med deras endurance-racerbil. Räckvidden på el enbart är tillräcklig för kortare sträckor, och det stora batteriet är placerat i underredet för en låg tyngdpunkt.

Fin även i dagsljus. Färgen är rätt vacker. (Foto: BMW)
Fin även i dagsljus. Färgen är rätt vacker. (Foto: BMW)

Motor- och växellådsfästen är specifika för denna bil, och en ny Boost Control-funktion ger “omedelbar” acceleration.

Kraften går genom en åttastegad automatlåda till alla fyra hjulen och avgaserna släpps ut genom ett nytt sportavgassystem.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Lite långsammare också

Hybridens extra vikt kan ha påverkat accelerationen från stillastående, men BMW pekar på att acceleration vid redan hög hastighet är en fördel med elektrifiering.

Topphastighet: 305 km/h med M Driver’s Package, 250 km/h standard 0-100 km/h: 3,4 sekunder Effekt: 717 hk totalt (577 hk från V8, 194 hk från elmotor) (Foto: BMW)
Topphastighet: 305 km/h med M Driver’s Package, 250 km/h standard 0-100 km/h: 3,4 sekunder Effekt: 717 hk totalt (577 hk från V8, 194 hk från elmotor) (Foto: BMW)

Den nya M5:s fyrhjulsdrivna system har ett lättare och mer effektivt överföringshus än tidigare och dess differential kan fördela vridmomentet mellan bakhjulen efter behov.

Precis som föregående generation har fyrhjulsdriften tre lägen: vanlig 4WD, 4WD Sport och 2WD.

Lite styv

Karossen är styvare än tidigare, både i längdled och torsion. Flera förstärkningsbalkar har lagts till i motorrummet, inklusive en skjutpanel mellan stagtornen.

Bakre undergolvsstagen är specifika för M5, den dubbla länkarmen fram är mer styv och hjulbärarna har redesignats.

Precis som föregående generation har fyrhjulsdriften tre lägen: vanlig 4WD, 4WD Sport och 2WD. (Foto: BMW)
Precis som föregående generation har fyrhjulsdriften tre lägen: vanlig 4WD, 4WD Sport och 2WD. (Foto: BMW)
ANNONS

Den femlänkade bakaxeln har sina egna komponenter, vilket allt bidrar till bilens förmåga att balansera hantering och komfort.

Adaptiv M-fjädring är standard med elektroniska stötdämpare som kan justera dämpningskraften individuellt “på millisekunder.”

El och bensin i harmoni. (Foto: BMW)
El och bensin i harmoni. (Foto: BMW)

Bakhjulsstyrning är inte illa

Styrsystemet är uppdaterat med variabel utväxling och hastighetskänslig assistans. M5 har nu också bakhjulsstyrning som standard, vilket ger en mindre vändcirkel i låga hastigheter men bättre stabilitet och komfort i höga hastigheter.

Kolfiber är aldrig fel. (Foto: BMW)
Kolfiber är aldrig fel. (Foto: BMW)

Det finns ett nytt integrerat bromssystem och bilen har M Compound-bromsar som standard med lättare, starkare och mer hållbara kolfiberkeramiska bromsar som tillval. Hjulen är imponerande stora fram och bak.

Utseendet på M5 är självklart mer aggressivt.

Större luftintag fram och breddade skärmar på sidorna gör att sjunde generationen ser riktigt vass ut. Denna bil är bredare vid hjulen jämfört med vanliga 5-serien.

ANNONS
Vacker kupé där man gärna parkerar sin bakdel för en långkörning. (Foto: BMW)
Vacker kupé där man gärna parkerar sin bakdel för en långkörning. (Foto: BMW)

Fakta:

  • Pris: Startar på 1,32 miljoner SEK
  • Topphastighet: 305 km/h med M Driver’s Package, 250 km/h standard
  • 0-100 km/h: 3,4 sekunder
  • Effekt: 717 hk totalt (577 hk från V8, 194 hk från elmotor)
  • Vridmoment: 1 001 Nm totalt (750 Nm från V8, 280 Nm från elmotor)
  • Vikt: 2 445 kg
  • Elektrisk räckvidd: Cirka 40 km
  • Batteri: 14,8 kWh litiumjonbatteri
  • Hjul: 20 tum fram, 21 tum bak

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]