Nu är den här, den sjunde generationens M5. Och som utlovat är denna super-sedan nu en plug-in hybrid, med samma drivlina som BMW XM SUV.
Nya BMW M5: Mer kraft – mindre fart
Mest läst i kategorin
Kombinationen av en kraftfull V8 och en växellådemonterad elmotor ger 2025 års BMW M5 en enorm effekt och imponerande vridmoment.
Trots att detta fortfarande är snabbt för en stor sedan, är det långsammare än den tidigare, icke-elektrifierade M5.
Anledningen är troligen vikten – nya M5 är betydligt tyngre än den gamla M5, som redan den var ganska tung.
Gått upp i vikt
Denna viktökning beror sannolikt på hybridsystemet, som BMW säger är “nära besläktat” med deras endurance-racerbil. Räckvidden på el enbart är tillräcklig för kortare sträckor, och det stora batteriet är placerat i underredet för en låg tyngdpunkt.
Motor- och växellådsfästen är specifika för denna bil, och en ny Boost Control-funktion ger “omedelbar” acceleration.
Kraften går genom en åttastegad automatlåda till alla fyra hjulen och avgaserna släpps ut genom ett nytt sportavgassystem.
Senaste nytt
Lite långsammare också
Hybridens extra vikt kan ha påverkat accelerationen från stillastående, men BMW pekar på att acceleration vid redan hög hastighet är en fördel med elektrifiering.
Den nya M5:s fyrhjulsdrivna system har ett lättare och mer effektivt överföringshus än tidigare och dess differential kan fördela vridmomentet mellan bakhjulen efter behov.
Precis som föregående generation har fyrhjulsdriften tre lägen: vanlig 4WD, 4WD Sport och 2WD.
Lite styv
Karossen är styvare än tidigare, både i längdled och torsion. Flera förstärkningsbalkar har lagts till i motorrummet, inklusive en skjutpanel mellan stagtornen.
Bakre undergolvsstagen är specifika för M5, den dubbla länkarmen fram är mer styv och hjulbärarna har redesignats.
Den femlänkade bakaxeln har sina egna komponenter, vilket allt bidrar till bilens förmåga att balansera hantering och komfort.
Adaptiv M-fjädring är standard med elektroniska stötdämpare som kan justera dämpningskraften individuellt “på millisekunder.”
Bakhjulsstyrning är inte illa
Styrsystemet är uppdaterat med variabel utväxling och hastighetskänslig assistans. M5 har nu också bakhjulsstyrning som standard, vilket ger en mindre vändcirkel i låga hastigheter men bättre stabilitet och komfort i höga hastigheter.
Det finns ett nytt integrerat bromssystem och bilen har M Compound-bromsar som standard med lättare, starkare och mer hållbara kolfiberkeramiska bromsar som tillval. Hjulen är imponerande stora fram och bak.
Utseendet på M5 är självklart mer aggressivt.
Större luftintag fram och breddade skärmar på sidorna gör att sjunde generationen ser riktigt vass ut. Denna bil är bredare vid hjulen jämfört med vanliga 5-serien.
Fakta:
- Pris: Startar på 1,32 miljoner SEK
- Topphastighet: 305 km/h med M Driver’s Package, 250 km/h standard
- 0-100 km/h: 3,4 sekunder
- Effekt: 717 hk totalt (577 hk från V8, 194 hk från elmotor)
- Vridmoment: 1 001 Nm totalt (750 Nm från V8, 280 Nm från elmotor)
- Vikt: 2 445 kg
- Elektrisk räckvidd: Cirka 40 km
- Batteri: 14,8 kWh litiumjonbatteri
- Hjul: 20 tum fram, 21 tum bak
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.