Nuvarande generationen BMW M3 debuterade 2020. Den erbjuds i en rad utföranden – en manuellt växlad instegsmodell med bakhjulsdrift, en kombi-modell, och även i fyrhjulsdrivet utförande med automatlåda. Nu har tyskarna visat upp ännu en version – BMW M3 CS.
Nya BMW M3 CS kostar skjortan
Mest läst i kategorin
Mer specifikt rör det sig om nya BMW M3 CS, den mest extrema av alla M3-varianter. CS-beteckningen innebär att modellen är sennabbare och råare men att den fortsatt lämpar sig för bruk på allmän väg.
Vässad prestanda
Nya BMW M3 CS bygger på M3 Competition xDrive som stoltserar med en rak sexa, fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda.
Effekten har emellertid skruvats upp till 550 hästkrafter och 650 newtonmeter vilket resulterar i en 0-till-100-tid på imponerande 3,4 sekunder.
200 når bilen på 11,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 302 kilometer i timmen.
Utöver den ökade prestandan har M3 CS bantats – motorn har fått sig en mängd lättviktsmaterial, avgassystemet är i titan och skalstolarna använder sig av kolfiber.
Totalt rör det sig om 20 kilogram vilket inte mycket, särskilt inte för en bil som redan är tung.
BMW M3 CS är som en skalpell
BMW M3 Competition upplevs som ett sylvasst precisionsverktyg när man rattar den på exempelvis bana. Enligt BMW har M3 CS förhöjt den känslan och den nya extremmodellen ska vara betydligt styvare.
BMW menar på att CS lämpar sig på både allmän väg och på bana.
Tillverkningen drar igång i mars 2023 och de viktigaste marknaderna är USA, Storbritannien och Japan.
I Sverige börjar den på 1 550 000 kronor och kan beställas redan nu.
Bilen ska tillverkas i en begränsad upplaga, men BMW har inte kommunicerat hur många som ska byggas.
Läs även: Provkörning av BMW M4 CSL
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.