Dagens PS

Nya BMW M240i är så som alla bilar borde vara

Nya BMW M240i anammar en traditionell approach till det här med bilar. (Foto: BMW)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 09 okt. 2022Publicerad: 09 okt. 2022

Test: BMW M240i xDrive
BMW har under årtionden gjort sig kända som tillverkare av ultimata körmaskiner men på senare år anser många att de till viss del tappat sitt fokus.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi har lagt i Högsta Växeln och satt nya BMW M240i på prov, för att ta reda på hur nära den kommer det klassiska bayerska receptet.

BMW M240i

Designmässigt är M240i en polariserande pjäs. (Foto: BMW)

Det BMW som en gång var

Som en entusiast av det BMW som en gång var, de som tillverkade sportsedaner med raka sexor under huven, gör M240i oss glada.

Här har vi att göra med en klassisk två-dörrars-sedan i stil med gamla 3-serier med en 3-liters rak sexa under huven.

De 374 hästkrafterna går ner i backen via alla fyra hjulen genom en klassisk automatlåda. Javisst hade det varit kul med bakhjulsdrift och en manuell låda men växellådan är, inte helt oväntat, alldeles utmärkt. Fördelen med fyrhjulsdrift gör sig också snabbt gällande på den svenska vintern.

Kraftleveransen är både linjär och mäktig. BMW har här ånyo lyckats skapa en bil som interagerar med sin förare på ett utomordentligt organiskt vis, oavsett om vägen är spikrak eller påminner mer om en trasslig laddsladd.

BMW M240i

BMW M240i är en nostalgitripp för de som älskar att köra. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Prestanda på viss bekostnad av komfort

ANNONS

2-serie Coupé får i M-Performance-utförande två par sportiga 19-tumsfälgar på feta sulor. Det för med sig uppenbara fördelar i termer av grepp.

Å andra sidan innebär det också att de som färdas med bilen tvingas umgås med en hel del vägljud. Fjädringen är också relativt hårt ställd.

Körpositionen är på klassiskt BMW-manér närapå perfekt, konfigurerbar och sportigt låg. Både ratt och stol går att justera mer än hos någon annan konkurrent vilket innebär att jag med mina 196 centimeter snabbt känner mig som hemma.

Interiören känns också igen i sin formgivning från förra generationen BMW-modeller.

Här har förvånansvärt få fysiska knappar rationaliserats bort och iDrive-skärmen styrs fortfarande med det smidiga hjulet i mittkonsolen. Kvalitetskänslan är hög och designen snygg.

BMW M240i interiör

Interiören är även den en konservativ historia. (Foto: BMW)

Less is more – men inte enligt BMW

Borta är den tid då BMW designade sina bilar med genomtänkt harmoniska linjer. Det nuvarande designspråket beskrivs nog bäst som någon typ av maximalism.

Sett till M240i finner vi en mängd raka linjer och vassa vinklar, men också mjuka kurvor som aldrig riktigt lirar med varandra. Varför måste man överdesigna på det här viset?

ANNONS

Med det sagt är M240i:s grundläggande silhuett lyckad med en snygg sedanform och korta överhäng.

Jämfört med bilder kan jag också avslöja att bilen ser betydligt bättre ut i verkligheten men några skönhetspriser lär den knappast vinna.

En annan fördel av bilens form är ett mycket praktiskt bagageutrymme. Baksätet är så rymligt som man kan föreställa sig, det vill säga inte särskilt.

Bilen är mer praktisk än man anar, förutsatt att man inte använder sig av baksätet. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

BMW är ett av få märken som fortfarande hänger kvar vid det som en gång gjort märket ikoniskt: raka sexor, manuella växellådor och bakhjulsdrift.

Hur man kan göra något annat än att älska dem för det? M240i må inte vara bakhjulsdriven eller manuellt växlad men det är trots det en sann BMW.

Bilen har utmärkt väghållning och en drivlina som skulle göra Bayerns ministerpresident mer än stolt.

Och vem bryr sig egentligen om den något mindre smickrande designen när man varvar ut den raka sexan på en landsväg en sensommarkväll?

ANNONS

BMW M240i är väldigt ensam i segmentet. (Foto: BMW)

BMW M240i xDrive Coupé (2022)
Motor: 3-liters bensinmotor, 374 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 765 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4548/1838/1404 mm
Pris: Från 580 000 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av BMW M240i
Slutbetyg: 4/5

M240i är en BMW som fortfarande känns så som en BMW ska. Här får du en rak sexa i ett klassiskt kompakt sportsedan-paket. Designen är långt ifrån den mest harmoniska jag har skådat men receptet är ändock mycket lyckat.

Läs mer: Nelson Mandela hade världens ovanligaste BMW
Läs mer: Provkörning av BMW M1
Läs mer: Nya BMW XM är en laddhybrid med V8

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS