Dagens PS

Nya BMW M2 kan bli en framtida ikon

BMW M2
Nya BMW M2 är bakhjulsdriven med 460 kusar som drämmer ner i backen. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 okt. 2022Publicerad: 12 okt. 2022

Förra generationen BMW M2 debuterade 2016 och skrevs in i historieböckerna som en exceptionellt fulländad bil som anammade det klassiska BMW-receptet till punkt och pricka. Nu har det blivit dags för en helt ny generation.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I takt med att bilar växer och växer – nya BMW M3 och M4 är praktexempel på detta – börjar lockelsen av att ha ett nättare prestandaalternativ göra sig mer och mer uppenbar.

BMW M2

BMW M2 är, trots sina mer kompakta dimensioner, relativt tung – strax över 1 700 kilogram. (Foto: BMW)

Samma recept som förr

Nya BMW M2 stoltserar med samma drivlina och chassis (och för den delen bottenplatta) som i nuvarande M3 och M4.

Vi fick en första inblick i vad som komma skulle bakom ratten på M240i men på typiskt M-manér har M2 kryddats till ytterligare.

De kompakta dimensionerna har bibehållits och BMW drar paralleller till den mycket kompakta och galna 2002 Turbo som debuterade 1973.

Med det sagt är nya BMW M2 endast 21,4 centimeter kortare än M4 med en 11 centimeter kortare hjulbas.

BMW M2

Utseendet är en polariserande historia. (Foto: BMW)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Knappast ont om prestanda

ANNONS

Under huven ruvar, naturligtvis, en 3-liters rak sexa som driver bakhjulen.

Den ikoniska pjäsen pumpar ut 460 hästkrafter och 550 newtonmeter.

Man får välja mellan en åtta-stegad automatlåda alternativt en sex-växlad manuell pjäs.

Vi har tidigare testat M4 med både manuell och automat där vi konstaterade att bilen gör sig bäst med automatväxlade pjäsen; frågan är vilken växellåda man föredrar i den mindre M2:an.

Sprinten till 100 avverkas på 4,1 sekunder med automatlådan och 4,3 sekunder med det självrodda alternativet. 0 till 200 avklaras på 13,5 respektive 14,3 sekunder.

Toppfarten är på tyskt vis begränsad till 250 eller 285 som tillval.

BMW M2

BMW M2 är lika snabb som förra generationen M3. (Foto: BMW)

BMW M2: en framtida ikon?

På pappret ser det lovande ut för nya BMW M2. Utseendet är en polariserande historia men den ser bättre ut än på de bilder som läcktes på bilen en tid sedan.

ANNONS

Den lär troligtvis se ännu bättre ut i verkligheten, likt BMW M240i. En framtida provkörning får utröna huruvida den kan komma att bli lika ikonisk som föregångaren.  

Nya BMW M2 finns att tillgå med manuell låda. (Foto: BMW)

Läs mer: Provkörd: BMW M1 – den första M-bilen
Läs mer: Nya BMW M240i är så som alla bilar borde vara

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]