Förra generationen BMW M2 debuterade 2016 och skrevs in i historieböckerna som en exceptionellt fulländad bil som anammade det klassiska BMW-receptet till punkt och pricka. Nu har det blivit dags för en helt ny generation.
Nya BMW M2 kan bli en framtida ikon
Mest läst i kategorin
I takt med att bilar växer och växer – nya BMW M3 och M4 är praktexempel på detta – börjar lockelsen av att ha ett nättare prestandaalternativ göra sig mer och mer uppenbar.
Samma recept som förr
Nya BMW M2 stoltserar med samma drivlina och chassis (och för den delen bottenplatta) som i nuvarande M3 och M4.
Vi fick en första inblick i vad som komma skulle bakom ratten på M240i men på typiskt M-manér har M2 kryddats till ytterligare.
De kompakta dimensionerna har bibehållits och BMW drar paralleller till den mycket kompakta och galna 2002 Turbo som debuterade 1973.
Med det sagt är nya BMW M2 endast 21,4 centimeter kortare än M4 med en 11 centimeter kortare hjulbas.
Knappast ont om prestanda
Under huven ruvar, naturligtvis, en 3-liters rak sexa som driver bakhjulen.
Den ikoniska pjäsen pumpar ut 460 hästkrafter och 550 newtonmeter.
Man får välja mellan en åtta-stegad automatlåda alternativt en sex-växlad manuell pjäs.
Vi har tidigare testat M4 med både manuell och automat där vi konstaterade att bilen gör sig bäst med automatväxlade pjäsen; frågan är vilken växellåda man föredrar i den mindre M2:an.
Sprinten till 100 avverkas på 4,1 sekunder med automatlådan och 4,3 sekunder med det självrodda alternativet. 0 till 200 avklaras på 13,5 respektive 14,3 sekunder.
Toppfarten är på tyskt vis begränsad till 250 eller 285 som tillval.
BMW M2: en framtida ikon?
På pappret ser det lovande ut för nya BMW M2. Utseendet är en polariserande historia men den ser bättre ut än på de bilder som läcktes på bilen en tid sedan.
Den lär troligtvis se ännu bättre ut i verkligheten, likt BMW M240i. En framtida provkörning får utröna huruvida den kan komma att bli lika ikonisk som föregångaren.
Läs mer: Provkörd: BMW M1 – den första M-bilen
Läs mer: Nya BMW M240i är så som alla bilar borde vara
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.