Ett helt nytt formspråk, hållbarhet från insidan och ut – samt en prestanda och räckvidd som får många konkurrenter att blekna. Det är bara några av ingredienserna i BMW iX, som biltillverkaren hoppas ska sätta dem på elbilstronen.
Nya BMW iX - mycket talar för ny kung på elbilstronen
Mest läst i kategorin
Så sent som förra veckan utsågs BMW återigen till världens mest hållbara biltillverkare av Dow Jones. Företaget är just nu inne i en intensiv elektrifieringsfas, och ska enligt egen utsago ha hela 25 elektrifierade modeller till salu inom tre år.
Nu har BMW visat upp hur en av de mest hajpade av de kommande elbilarna – SAV:en iX, som fram till nyligen gick under namnet iNext – kommer att se ut när den börjar serieproduceras under andra halvan av 2021.
Och det räcker med ett snabbt ögonkast för att notera hur BMW verkligen har tagit ut svängarna med den kommande premiummodellen. En konceptbil är alltid en konceptbil, men när det gäller iX så verkar många av koncepten överlevt ända till produktionsfasen.
De klassiska BMW-njurarna har ställts vertikalt, och exteriört ger iX ett solitt intryck. Karmlösa dörrar, infällda dörrhandtag och kraftfulla, raka linjer har använts för att, med företagets egna ord, ge bilen en ”monolitisk” känsla.
– Designen med få men tydliga linjer är distinkt och modern. BMW iX har ett uttryck som är kraftfullt och rent och elegant på samma gång, kommenterar designchefen Domagoj Dukec bilens yttre.
Men det är på insidan det mest spännande händer. Kanske framförallt ”under huven” – ett uttryck som kommer att utfasas i samma takt som fossilmotorerna, eftersom iX dubbla elmotorer sitter på varsin axel.
Tack vare dem blir iX fyrhjulsdriven, och de 500hk som motorerna genererar tar bilen från 0-100 på 5 sekunder. Trots den stora effekten ska iX enligt de preliminära siffrorna ta sig hela 600 kilometer på en laddning.
Den görs möjlig genom ett batteripaket på över 100 kWh och en drivlina av typen Electrically Excited Syncronous Machine (ESM). Till skillnad från många andra elmotorer så kräver framställningen inga sällsynta jordartsmetaller, och den kobolt och litium som behövs i produktionen av batteriet köper BMW från certifierade gruvor i Marocko och Australien. Viktigt för ett företag som måste leva upp till hållbarhetsryktet de byggt upp under åren.
Med 200 kW snabbladdning ska det gå att köra 120 kilometer efter bara 10 minuter, 80 procents laddning går att nå efter 40 minuter, och i hemmet ska batteriet ta drygt 11 timmar att ladda fullt.
Räckvidden i iX bygger förstås på preliminära siffror, men mycket pekar mot att SAV:en kan komma att bli en bilsemesterfavorit hos många.
För i kupén visar sig innovationerna och nytänket återigen. Dagens PS har ännu inte provsuttit bilen, men att döma av bilderna så kommer förare och passagerare sitta i en ytterst behaglig miljö under färden.
Så väl trädetaljerna som lädret är gjorda av hållbara material och BMW:s tanke har här varit att få till ett utrymme som man gärna spenderar mycket tid i.
– Vi har formgett BMW iX inifrån och ut. Det var extra viktigt för oss att skapa en inbjudande och minimalistisk interiör med en känsla av generös rymd, berättar Domagoj Dukec.
Den sexkantiga ratten ger en härligt sportig look, och de stora digitala skärmarna – med BMW:s Shy Tech-teknik som bygger på att ”finnas utan att synas” – låter föraren få full överblick vid spakarna. I infotainmentväg finns det bland annat ett 4D-surroundsystem från Harman Kardon, och iX är kompatibelt med det nya 5G-nätet.
När kommer du att kunna lägga vantarna på en iX då? BMW räknar med att börja producera de första, efterlängtade modellerna, mot slutet av 2021. Med iX har BMW kastat en rejält utsmyckad handske.
Nu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen.
Mer bildmaterial på nya BMW iX:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.