BMW har länge experimenterat med alternativa drivmedel för nya 7-serie. Redan för över 20 år sedan tillverkade de en vätgas-7-serie. Nu har emellertid ett mer jordnära alternativ gjort entré. Vi begav oss till Palm Springs, Kalifornien för en provkörning av helt nya elektriska BMW i7.
Nya BMW i7 krossar konkurrenterna
Mest läst i kategorin
”BMW i7 är den enda elektriska lyxsedanen” förklarade BMW under sin presentation på plats i USA.
Tyskarna har helt enkelt tagit en 7-serie och elektrifierat den, något som innebär att den i första hand fokuserar på att vara en 7-serie; sen bara råkar den vara eldriven.
Tyst som en mus
Att elektrifiera en lyxbil är på många sätt oerhört logiskt. Man kan dra nytta av elbilars många fördelar – de är tysta, körupplevelsen är behaglig, och bilarna känns ständigt alerta.
Med det sagt tillkommer även en del nackdelar som inkräktar på lyxkänslan som exempelvis laddning och att frihetskänslan som förknippas med bilar till viss mån inkräktas på.
Ljudnivån i kupén är lika låg som i rymden. Kupén har en förmåga att helt och hållet utesluta allt ljud från utsidan. Det enda som hörs är ett lätt vindbrus från backspegeln när man utforskar hastighetsmätarens övre gräns.
Inte ens elmotorerna hörs vid fullt gaspådrag, utan det enda som indikerar en ökning av farten är hastighetsmätaren. Förutsatt att man inte spelar någon trevlig dänga ur de 39 högtalarna som kupén är belamrad med.
Senaste nytt
i7 är en dynamisk soffpotatis
Komfortmässigt stoltserar BMW i7 med en fjädring som balanserar mellan sport och komfort, men med betoning på komfort.
Det innebär att det inte rör sig om en molnliknande upplevelse à la Rolls-Royce utan i stället är man medveten om att vägens skick förändras.
Fjädringen är exceptionellt bra på att ta sig an ojämnheter, något som även gäller på Kaliforniens vägar som i många fall kan förväxlas med ytan på Mars.
Oavsett vägarnas skick glider bilen fram och BMW har tagit ett kliv bort från den överdrivet mjuka fjädringen i vissa varianter av den förra generationen.
På motorvägen ligger BMW i7 som ett godståg. Oavsett hastighet känns den lika stabil som Concorde och har en genomgående robust känsla.
Det är den sortens bil där man anländer bra mycket mer utvilad än när man började köra.
Full kareta
Gasen i botten resulterar i att de 544 elektriska fullbloden tar i för kung och fosterland. Responsen är direkt – som sig bör – men accelerationen blir aldrig våldsam.
Man katapulteras emellertid i rasande fart mot horisonten men varken ljudnivån i bilen eller vyn ut genom framrutan skvallrar om i vilken takt man de facto rör sig mot amerikanskt fängelse.
När man i stället byter ut de spikraka amerikanska motorvägarna mot serpentinvägarna runt Palm Springs bjuds man på en annan upplevelse.
I Sport Plus-läget stramas allt till och trots BMW i7:s astronomiska mått samt sanslösa tyngd tar den sig an slingriga landsvägar med bravur.
Den låga tyngdpunkten innebär att BMW i7 bjuder på en upplevelse bakom ratten som heter duga.
Styrningen erbjuder tillräckligt med feedback för att kunna känna hur mycket grepp man alltid har. Det går att ta sig an kurva efter kurva i vansinnigt tempo och BMW i7 gör ruskigt bra ifrån sig.
BMW i7 blir aldrig genuint rolig att köra, men den är ändock imponerande. BMW har uppenbarligen lagt mycket krut på att erbjuda en körupplevelse som är bestämt BMW:ig och rent kördynamiskt utmärker den sig enormt jämte konkurrenterna, med undantag av Lucid Air.
Räckvidd och laddning
BMW i7 erbjuder upp till 625 kilometers räckvidd enligt WLTP. Batterierna på 105,7 kilowattimmar kan laddas upp till 195 kilowatt, något som innebär att 10 till 80 procent tar 34 minuter.
Med laddkortet man får tillgång till via BMW Charging kan man ladda vid över 300 000 laddpunkter i Europa. I Sverige finns det cirka 8 500 laddstationer att tillgå, däribland Ionity som ingår i laddkortet.
Summan av kardemumman
Med i7 har BMW lyckats tillverka den bästa elbilen på marknaden just nu, sett till priset, konkurrenterna och målgruppen.
Styrkan i modellen ligger i att den känns som en BMW rakt igenom, som bara råkar vara eldriven.
De har således inte inkräktat på den historia som BMW 7-serie måste leva upp till utan tar sig an allt som rör elektrifiering på ett väldigt pragmatiskt vis.
Resultatet är en bil som fungerar alldeles utmärkt som elbil – och för den delen som förbränningsbil.
Med hänsyn till att flaggskeppsmodeller som BMW 7-serie sätter ribban för vad som komma skall från märket borde konkurrenterna skärpa till sig, inte minst Mercedes som inte nått hela vägen fram med konkurrenten EQS.
BMW i7 xDrive 60 (2023)
Motor: Elmotor bak, 544 hästkrafter, 745 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 2 715 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 580 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya BMW i7
Slutbetyg: 5/5
BMW i7 erbjuder exakt det man förväntar sig av en ny 7-serie – och lite till. Utseendet är inget att skriva hem om, men efterfrågan får diktera huruvida de som faktiskt köper bilen håller med. Nya i7 lyckas med att höja ribban för segmentet med hjälp av elektrifiering.
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS
Läs även: Recension av Audi A8
Läs även: Provkörning av Lucid Air
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.