BMW:s flaggskeppsmodell har sedan 1977 stavats 7-serie med lanseringen av generation E23. Nu har det blivit dags för den sjunde i ledet att göra entré. Vi begav oss till Palm Springs, Kalifornien för en provkörning av helt nya BMW 7-serie.
Nya BMW 7-serie – nya herren på täppan?
Mest läst i kategorin
Till Sverige kommer endast tre varianter av nya 7-serie – två laddhybrider och den helt eldrivna BMW i7, som du kan läsa om här.
Ett utseende som polariserar
Utseendet på nya BMW 7-serie är tveklöst en vattendelare. De fullständigt kolossala njurarna är stora nog för att medan framlyktorna lätt kan förväxlas med två brevinkast.
Det går att få Swarowski-kristaller i framlyktorna, något Mercedes debuterade med redan 2014.
Vår testbil var oxidgrå och utrustad upp över öronen. BMW hade valt ett mer lyxbetonat utförande, något som är det bästa för bilens utseende.
Det finns även tvåtonslack att tillgå, men det gäller att vara väldigt försiktig med vilken kombination man väljer.
Kruxet med designen är att den rent objektivt inte är en bra sådan– proportionerna är fel och större framlyktor hade bidragit med mer harmoni rent designmässigt.
BMW nämnde ett flertal gånger att de är medvetna om att designen har orsakat en hel del uppståndelse.
Nya BMW 7-serie har automatisk öppning och stängning av samtliga dörrar, något som kontrolleras av ett knapptryck.
Dörrarna känner även av om det finns något hinder i vägen – exempelvis en annan bil på en parkeringsplats – och anpassar hur mycket dörrarna öppnas därefter.
7-serie har fokus på rymd och lyx
Det är på insidan som nya BMW 7-serie utmärker sig mest. Nya 7-serie erbjuds numera bara i ett enda utförande (i stället för ett kort och ett långt) och mäter därför 5,39 meter lång.
Enligt tyskarna ska bilen vara både den bästa bilen att köra och den bästa att bli körd i.
Vi inledde provkörningen i baksätet på nya BMW i7. Interiören består av märkets nya kashmir-ull-mix (läs tyg) och man slipper läder som inte andas ordentligt. Det ser fenomenalt ut (bilder) och kvalitetskänslan är genomgående hög.
BMW har fokuserat mycket på att kupén ska vara hemtrevlig och i det utförandet som vår testbil var i, var det väldigt svårt att inte må riktigt bra.
Det går att fälla ned en 31-tum stor 8K-skärm – så kallat Theater Mode – som är uppkopplad till internet och man kan således streama alltifrån Netflix till Youtube till att spegla sin mobilskärm.
Vid respektive bakre passagerardörr finns det även 5,5-tums skärmar för att kontrollera en rad funktioner som exempelvis solgardinerna, musiken, navigation, den stora skärmen och så vidare.
Man kan antingen njuta av det man tittar på via hörlurar eller via de 39 högtalarna som finns (tillval). En nackdel är att skärmen sitter lite för långt bak i bilen – det känns därför lite som att man sitter på första raden i en biograf om man tittar på film i det format BMW rekommenderar (32:9).
Det går att fälla upp en tjock solgardin i bakrutan för att hålla ljuset ute och även solgardiner vid respektive fönster. Det går således att avskärma sig från omvärlden på ett oerhört effektivt vis.
Baksätet är minst lika bra i en vanlig 7-serie. Batterierna i BMW i7 är placerade under golvet vilket bidrar till en låg tyngdpunkt, men de är väldigt smala vilket innebär att inte inkräktar märkbart på golvets höjd.
Baksätet i BMW i7 får baksätet i en Mercedes-Benz EQS att framstå som ett arbetsläger. Även i andra elektriska sedaner – som exempelvis Nio ET7 och Lucid Air – är golvet i baksätet väldigt högt, något som gör att man ofta sitter med knäna vid öronen.
Tradition möter framtid
I framsätet möts man av BMW:s senaste interiör. Det rör sig om en upplevelse där digitalisering och ett traditionellt tänk genomsyrar allt.
Infotainmentsystemet är BMW:s senaste (BMW Operating System 8) – det fungerar bra, men vi på redaktionen har hävdat att det förra var mer intuitivt.
Bilen är uppkopplad via 5G-teknologi och håller sig således alltid uppdaterad rent mjukvarumässigt.
Materialvalen är formidabla och mycket krut har lagts på hållbarhet, på ett holistiskt plan. Med det menas att hela produktionskedjan tas i beaktande – från jord till bord – något som även genomsyrar val av material, användning av råvaror och likande.
7-serie har begränsat med drivlinor
Till Sverige kommer elektriska BMW i7 xDrive 60, samt laddhybriderna BMW M760e xDrive och 750e.
BMW i7 erbjuder 544 hästkrafter och 745 newtonmeter. Räckvidden är 625 kilometer enligt WLTP och i7 väntas bli storsäljarn.
BMW M760e stoltserar med 571 hästkrafter, 520 newtonmeter och en elektrisk räckvidd på upp till 84 kilometer. 750e har 489 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på upp till 87 kilometer.
Till andra marknader kommer även bensin- och dieselalternativ. På förbränningsmotorfronten kan man inte få färre cylindrar än sex.
På plats i Palm Springs provkörde vi även den V8-bestyckade BMW M760i, som inte kommer till Europa, men vars drivlina även erbjuds i nya BMW X7 M60i.
Lansering och pris
Nya BMW 7-serie lanseras i november med första leverans till kund i december. Den billigaste varianten – 750e – börjar på 1 293 600 kronor.
Summan av kardemumman
Nya BMW 7-serie tar sig an lyxbilssegmentet med bravur.
Listan på konkurrenterna har ökat de senaste åren men det bayerska märket har siktet fortsatt inställt på Audi och Mercedes.
Med nya 7-serien levererar de den bästa produkten i termer av lyxkänsla, åtminstone i termer av interiör och körupplevelse.
Utseendet är sannerligen ingenting att skriva hem om och priset på nya 7-serie har ökat sedan föregångaren, något som BMW dock inte är ensamma om.
Ett högre pris medför även högre förväntningar, något som tyskarna lyckats väl med att uppnå.
Till Sverige kommer som sagt endast elektrifierade modeller – en renodlad elbil och två laddhybrider – något som inkräktar på den tidlöshet som oftast är förknippad med lyxprodukter.
Det finns få saker som är osexigare än begagnade elbilar och laddhybrider. BMW erbjuder dock kontinuerlig uppdatering av mjukvara under bilens livslängd.
Nya BMW 7-serie kan mycket väl vara den nya herren på täppan inom segmentet för lyxbilar. Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna huruvida så är fallet.
BMW 750e xDrive (2023)
Motor: 3-liters rak sexa, elmotor, 489 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 87 km
Vikt: 2 455 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 293 600 SEK
BMW M760e xDrive (2023)
Motor: 3-liters rak sexa, elmotor, 571 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 85 km
Vikt: 2 525 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 405 000 SEK
BMW i7 xDrive 60 (2023)
Motor: Elmotor bak, 544 hästkrafter, 745 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 2 715 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 580 000 SEK
Högsta Växelns första intryck av nya BMW 7-serie
Slutbetyg: 4,5/5
BMW i7 erbjuder exakt det man förväntar sig av en ny 7-serie – och lite till. Utseendet är inget att skriva hem om, men efterfrågan får diktera huruvida de som faktiskt köper bilen håller med. Nya i7 lyckas med att höja ribban för segmentet med hjälp av elektrifiering.
Läs även: Provkörning av BMW i7
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS
Läs även: Recension av Audi A8
Läs även: Provkörning av Lucid Air
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.