BMW M fyller i år 50 år och för att fira riktigt ordentligt har de släppt en nytappning av en riktigt ikonisk modell – BMW 3.0 CSL.
Nya BMW 3.0 CSL tar tre månader att bygga


Mest läst i kategorin

Namnet härstammar från 70-talsikonen med samma namn. BMW E9, som den heter internt, är en homologeringsmodell som togs fram för att racingbilen skulle kunna tävla i europeiska sportvagnsmästerskapen.
L:et i CSL står för Leicht som i lätt. Bilen har fått smeknamnet Batmobile.
Nya 3.0 CSL baseras emellertid på nya BMW M4 i stället för en tvättäkta racingbil som fallet var för E9.

Endast 50 exemplar ska tillverkas. (Foto: BMW)
L som i lätt
Den nya specialmodellen har inga baksäten och går endast att få med två säten. Avgassystemet är en lättviktsvariant gjort av titan
Delar som taket, huven, bagageluckan och en rad andra delar är gjorde av kolfiberförstärkt plast för att hålla vikten nere – men den väger ändå 1 624 kilogram.
Nya 3.0 CSL får samma stolar som i M4 CSL, dörrpaneler i kolfiber och ingen ljudisolering att tala om.

Nya 3.0 CSL har inget baksäte. Men den har skalstolar som heter duga och en vit växelspaksknopp. (Foto: BMW)

BMW 3.0 CSL saknar helt och hållet elektrifiering. (Foto: BMW)
Begränsad som få
Eftersom BMW M firar 50 år nya 3.0 CSL begränsad till endast 50 enheter.
Bilen är till stor del handbyggd och är en rullande hommage till originalet. Det tar hela tre månader att bygga varje enskild 3.0 CSL.
Det går bara att få 3.0 CSL i ett enda utförande – vit med BMW M-klistermärken, allt för att hedra originalet med samma namn.

Enligt BMW är det bara märkets mest lojala M-fanatiker som kommer att få köpa bilen. (Foto: BMW)
BMW 3.0 CSL har en manuell låda
Under huven ruvar samma motor som i M4 CSL men med hästkraftantalet uppskruvat till 560 hästkrafter och 550 newtonmeter. Kraften går ner i backen via en sexväxlad manuell låda och bakhjulen.

Vad det officiella priset blir är ännu oklart, men enligt vissa källor hamnar det på 750 000 euro. (Foto: BMW)
Läs även: Provkörning av BMW M1
Läs även: Provkörning av BMW M4 CSL

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.