Dagens PS

Nya bilarna med nöjdast ägare - elbilar ligger efter

Bilarna med nöjdast kunder
J.P. Powers omfattande undersökning avslöjar bilarna med nöjdast kunder. (Foto: Kia/Tesla/Porsche/Dodge)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 25 juli 2023Publicerad: 25 juli 2023

APEAL är en amerikansk undersökning som redogör för bilägares upplevelse vid köp av en ny bil. Modellen med nöjdast ägare är sannolikt inte den du tror.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I undersökningen APEAL, som omfattar 84 555 ägare till bilar av modellår 2023, utvärderar ägarna sin upplevelse baserat på minst 37 kriterier.

Det kan vara allt från insteget till känslan vid gaspådrag. Alla attribut delas upp i tio kategorier som är värda 100 poäng vardera.

Det högsta betyget en bilmodell kan få i APEAL är således 1 000 och medelvärdet var 845, en minskning jämfört med 2022 och även 2021.

Undersökningen görs 90 dagar in i ägandet.

Elbil
Elbilar får allt bättre betyg. (Foto: Marcus Berggren)

Elbilar knappar in på förbränningsbilarna

Genomsnittet för fossilbilar är 843 vilket är samma betyg som laddhybriderna.

De renodlade elbilarna ökade med två poäng och landar på 840 vilket gör att skillnaden endast är tre enheter.

Tesla inkluderas inte bland elbilarna utan räknas separat på grund av deras stora marknadsandel.

ANNONS
Tesla
Tesla tappar ordentligt men får fortfarande toppbetyg. (Foto: Tesla)
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Teslas kunder är mindre nöjda 

Tesla var med i undersökningen först förra året. Då briljerade de med ett betyg på 887.

I år tappar de hela nio poäng och landar på 878, vilket fortfarande är högt.

Klyftan mellan premium- och budgetsegmentet växer

Både premium- och budgetsegmentet tappar jämfört med föregående år. 

Premiumsegmentet, som innefattar märken som BMW, Land Rover och Porsche, tappar ett poäng medan budgetsegmentet tappar fyra.

Ägare till bilar i premiumsegmentet är nöjdare överlag och skillnaden är nu 34 poäng.

Range Rover
Land Rover Range Rover vann inom sitt segment. (Foto: Jaguar Land Rover)
ANNONS

Biltillverkarna med nöjdast ägare

Vinnaren inom premiumsegmentet är Jaguar med 887 poäng följt av Land Rover och Porsche på en delad andraplats.

Blickar man bortom premiumsegmentet är Dodge herre på täppan för det fjärde året på rad, även de med 887 poäng.

Strax bakom Dodge hittar man Ram och GMC.

Brittiska och tyska tillverkare toppar premiumsegmentet. (Foto: J.D. Power)

Bilmodellen med nöjdast ägare

Bilen med högst poäng, och därmed nöjdast ägare, är Porsche 911 med hela 914 poäng. 

Den ikoniska modellen vann även föregående år, ett kvitto på dess enorma kompetens.

Bilen med nöjdast ägare
Porsche 911 är en mycket uppskattad modell hos ägarna. (Foto: Porsche)
ANNONS

Kia en storvinnare

Bilmodellerna har även rankats individuellt och har tilldelats priser om de är bäst inom sitt segment.

Kia har satt rekord för flest antal vinster inom sina respektive segment med hela sju modeller i topp.

De modellerna är Kia Carnival, Kia EV6, Kia Forte, Kia K5, Kia Rio, Kia Stinger och Kia Telluride.

Kia har nöjdast kunder inom många segment
Kia EV6 är en av många vinnare inom sitt segment från Kia. (Foto: Kia)

Fler familjära modeller i topp

Alla modeller finns inte på den svenska marknaden, men många vinnare känns igen.

Till dem hör BMW 7-serie, BMW X4, BMW iX, Mini Cooper och Mini Countryman från BMW.

Vinnare från japanska tillverkare inkluderar Lexus IS, Lexus RX och Nissan Ariya.

ANNONS

Volkswagengruppen kammar hem vinster tack vare ovan nämnda Porsche 911 men även eldrivna Porsche Taycan.

Porsche Taycan
Porsche Taycan har varit en framgångssaga för tyskarna. (Foto: Porsche)

Biltillverkare vet inte vad kunderna vill ha

“Nedgången år efter år må se liten ut, men är en indikator på större underliggande problem,” berättar Frank Henley från J.D. Power.

“Trots den nya tekniken och innovationerna i nya bilar har ägarna en ljummen inställning till dem.”

“Innovationer såsom trådlösa laddare, fordonsappar och avancerade ljudfunktioner borde förbättra ägarupplevelsen, men så är inte fallet när man stöter på problem.”

 “Den här trenden av fallande belåtenhet borde vara en varning till biltillverkarna att de behöver skaffa sig en bättre förståelse för vad kunderna faktiskt vill ha i deras nya bilar.”

Knepiga tekniska lösningar är en utbredd trend som vi på redaktionen ogillar.

Använder du alla de senaste funktionerna i din bil?

ANNONS

Läs även: Så ska ny mjukvara göra livet med elbil enklare

Läs även: Bilsäkerhet: Modellerna med högst dödlighet

Läs även: 9 av 10 vill ha längre räckvidd i sin elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]