Bentley har visat upp nya Bentley Mulliner Batur, en specialmodell begränsad till 18 enheter som är tänkt att visa märkets nya riktning. Skynket drogs officiellt av bilen på en tillställning i Monterey som vi närvarade på.
Ny Bentley för 26 miljoner redan slutsåld


Mest läst i kategorin


Bentley Mulliner Batur har 740 hästkrafter och 1000 newtonmeter. (Foto: Bentley)
Handbyggd och hyperexklusiv
Endast 18 bilar ska tillverkas och alla har redan sålts. Prislappen i Sverige är 25,8 miljoner kronor.
Mulliner antyder att det rör sig som en handbyggd modell från märkets anrika karosseri som har funnits i över 250 år.

Bentley Mulliner Batur kostar närmare 26 miljoner kronor. (Foto: Bentley)
Ingen slöfock
Under huven ruvar märkets berömda W12-motor som för första gången sågs i Continental från 2003.
I Mulliner Batur pumpar den dock ut hela 740 hästkrafter och 1000 newtonmeter. Det gör den till den kraftfullaste Bentleyn i historien.
Det är 80 hästkrafter och 100 newtonmeter mer än i Continental GT Speed. Fjädringen i Mulliner Batur är samma som i Speed-modellen i syfte att maximera de 740 hästkrafternas potential.
Bentley Mulliner Batur blir den sista modellen med W12-motorn, därefter kommer britterna att satsa på elektrifiering. I utrustningslistan finns även 3D-printat 18-karats guld och titan.

Om man vill så finns 18-karats guld att tillgå. (Foto: Bentley)
En vägvisare
Bentley Mulliner Batur visar vad som komma skall för märket i termer av design. Utgångsläget har varit modeller som Continental GT, Flying Spur och Bentayga för att ta vidare designspråket till nästa kapitel.
Batur ger exempel på hur framtidens eldrivna Bentley-bilar ska se ut. Märket har som målsättning att bli världens främsta hållbara mobilitetsföretag inom lyxsegmentet.

Varje enskild bil kommer få ett helt unikt utförande. (Foto: Bentley)
En efterträdare som heter duga
Batur är efterträdaren till Bacalar, även den ett Mulliner-projekt. Bacalar var begränsad till endast 12 pjäser.
Mulliner ansvarar även för märkets så kallade Continuation Series som innebär att de bygger gamla bilar i nyskick – se Bentley Blower Continuation Series.
Modellen är ett sätt för märket att tillverka modeller som dels visar riktning, dels bidrar till Bentleys känsla av exklusivitet.
De första bilarna kommer börja rulla i mitten av 2023.

Mulliner Batur visar vad som komma skall. (Foto: Bentley)

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.