Dagens PS

Brutal lyx - vi testar nya Bentley Continental GT Speed

Bentley Continental GT Speed framifrån med Gröna Lund i bakgrunden. bilar
Allt fler lika köper sina lyxbilar med kontanter. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 03 juli 2022Publicerad: 03 juli 2022

Bentleys kokbok har länge bestått av kolossala motorer i ett paket där långfärdsambitioner och lyx varit ledorden. Vi har begett oss högst upp i Bentley-hierarkin, och provkört nya Bentley Continental GT Speed. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Elektrifieringens tsunami har skördat många offer, inte minst de vars primära föda består av kopiösa mängder soppa. Med det sagt finns det fortfarande några aktörer som kämpar in i det sista med att erbjuda de sista högkalibriga fossilt drivna motorerna innan det är slut på det roliga.

Bentley Continental GT Speed (2022)
Motor: 6-liters, W12, 660 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 335 km/h
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4850/2187/1405 mm
Pris: 3 000 000 SEK (Testbil cirka 4 100 000 SEK)

Bentley Continental GT Speed med ett hus i bakgrunden.

Bentley Continental GT Speed är en vacker pjäs, även om färgen på testbilen inte var det. (Foto: William Koitrand)

Prestanda som paradgren

Det som utmärker just Speed-varianten av en Bentley-modell är den rejäla ökningen av prestanda samt ett större fokus på just körupplevelsen. Speed betyder som bekant fart på svenska, något som Continental GT Speed sannerligen har gott om.

Under huven ruvar en 6-liters W12 på hela 660 hästkrafter som hjälper bjässen att ta sig till 100 på blott 3,6 sekunder och vidare till en toppfart på 335 knyck.

Gasen i botten resulterar i brutal acceleration och att man som ockupant drunknar i en våg av kraft. Samtliga brittiska kusar stormar ner i backen via alla fyra hjul och oavsett underlag är bilen med i matchen.

Man är illa kvickt uppe i hastigheter som får en att inse att den påstådda toppfarten på 335 är oerhört verklighetsförankrad.

Bentley Continental GT Speed har även fyrhjulsstyrning som både gör den flinkare i stan och på landsvägar men som även ökar stabiliteten vid höghastighetskörning.

ANNONS

På landsväg är den förvånansvärt lättfotad men förlitar sig blint på möjligheten att ta sig från kurva till kurva på nolltid snarare än dess förmåga att ta sig an kurvor.

Bentley har emellertid ansträngt sig hårt för att dölja bilens rejäla massa, något de lyckas väl med. I sportläget känns den genuint tillstramad och alla bilens system jobbar i symbios för att man ska ta sig fram i en herrans fart, utan att det är särskilt svårt.

Sportläget gör att upp till 95 procent av kraften skickas till bakaxeln, något som är gynnsamt för dess mer atletiska ambitioner; exempelvis går bilen att sladda.

Oavsett körstil förblir Bentley Continental GT Speed tillmötesgående och den ser till att man inte gör bort sig. Även ljudbilden är maffig och hela paketet osar den brutalitet som man önskar från en Bentley.

Bilens tyngd döljs väl och de keramiska bromsarna som vår testbil var försedd med var välbehövliga när motorvägen förvandlades till landsväg.

Continental GT Speed interiör.

Interiören är sannerligen ett hantverk med hög kvalitetskänsla och robusthet. (Foto: William Koitrand)

Bentley Continental GT Speed baksäte.

Baksätet fungerar på väldigt korta turer, men agerar bäst extra bagageutrymme. (Foto: William Koitrand)

Komfort i drivor

När man inte trycker på för fulla muggar och försätter bilen i Comfort-läget möts man i stället av en sanslöst bekväm upplevelse.

ANNONS

Skillnaden mellan de olika körlägena är påtaglig och i just den mest komfortabla inställningen infinner sig en lust att korsa en hel kontinent, precis som namnet antyder.

I vår testbils fall bidrog emellertid de 22-tum stora fälgarna till en hel del vägljud, inte minst på motorvägen. Ljudnivån i kupén är således inte så låg som man önskar.

Det som är ett av Bentleyns trumfkort är dess förmåga att erbjuda en stridslysten sida som uppmanar till minst sagt inspirerande körning samtidigt som den har en sida som domineras av ett lugn. Man mår ruskigt bra i en Continental GT Speed – såvida man inte sitter i det minimala baksätet – och man ser fram emot långa turer.

Continental GT Speed framför ett hus.

Bentley Continental GT Speed ser dyr ut, något den även är. (Foto: William Koitrand)

Summan av kardemumman

Bentley Continental GT Speed är tveklöst den mest Bentley:iga Bentleyn i modelltutbudet. Dess förmåga att gifta komfort och långfärdsfärdigheter med en imponerande atletisk förmåga och brutal prestanda är inte annat än imponerande.

Den lever upp till beteckningen med bravur och är fenomenal på att på ett fartfyllt vis ta sig an hela kontinenter.

När det kommer till 12-cylindriga GT-bilar är den en av de sista av sitt slag, och Bentley har sannerligen inte sparat på krutet.

Dagens PS första intryck av nya Bentley Continental GT Speed
Slutbetyg: 4,5/5

ANNONS

Prestanda, komfort och fantastiska mängder lyx är precis det Bentley Continental GT Speed lyckas leverera. Den erbjuder dels en sida som genomsyras av komfort, dels en sida som är genuint brutal. Den uppmanar en till att köra som en dåre samtidigt som den tar hand om en. Stockholm till Saint Tropez i ett svep? Ja, tack.

Andra Bentley-modeller vi testat
Bentley Continental GT V8 Convertible i Miami
Bentley Continental GT i Stockholm
Bentley Flying Spur i Tyskland
Bentley Mulsanne Speed i östra Europa
Förra Bentley Continental GT Speed i Italien

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS