Das Hardberg, Tyskland. Ett par av Audis största dragplåster på årets IAA i Frankfurt var den nya generationen av deras grymma prestandabilar RS6 och RS7. Två bilar som vänder sig finsmakaren utrustad med en stor plånbok, tung högerfot och en förkärlek till prestanda och väghållning i absolut världsklass. En vecka efter bilsalongen fick jag en exklusiv möjlighet att känna på vad de skickliga ingenjörerna på Audi Sport har skapat.
Nya Audi RS7 – första provkörningen
Mest läst i kategorin
Redan i slutet av juli fick jag bekanta mig med Audis alla nya RS-modeller på en exklusiv visning i en nedlagd fabriksbyggnad utanför München, så var det med en stor förväntan likt ett barns på julafton som jag äntrade planet för att flyga tillbaka till Frankfurt bara några dagar efter att jag kommit hem från bilsalongen för att, som en av endast två nordiska journalister, få köra denna brutala bil.
Exteriört har man inte lämnat något åt slumpen utan istället satsat i princip allt man har på att göra nya RS7 fetare och läckrare från alla vinklar. Fronten är kanske det mest utmärkande där skillnaden mellan en vanlig A7 och RS7 är tydligast. Stora luftintag för att kyla bromsarna är kanske det mest påtagliga och som tillsammans med de tillsammans 4 cm bredare skärmarna får bilen att se lägre och snabbare ut. Nya HD-matrix LED- och laserframljus med en helt egen ljussignatur. De extra luftintagen ovanför den stora RS-grillen. Motorhuven med en extra upphöjning för att få plats med den stora V8:an. Detta är designkonst på hög nivå.
Profilen är densamma som A7, låg och elegant med ett tydligt drag mot de traditionella GT-vagnarna. De stora skillnaderna är den bredare tröskeln med kolfiberinlägg som markerar de bredare hjulhusen och de stora 22 tums hjulen i en speciell RS-design. Det är både elegant och läckert på samma gång. Baktill så märks det att RS7 är bredare än A7 och de RS-typiska avgasrören på varsin sida om en stor diffuser formligen skriker ut ”eat my dust” till bilar bakom. I farter över 100 km/h fälls även bakre spoilern upp för att skapa en optimal downforce i högre farter.
Interiört så känner man igen mycket från Audi A7. Samma eleganta och välfungerande MMI-system med de dubbla pekskärmarna när man väl vant sig vid alla funktioner. Kartfunktionen är exemplarisk där man kan skriva in önskad destination på den nedre 8,6 tums skärmen, något man dock bör göra när bilen står stilla. Instrumenteringen innehåller några extra detaljer som en specifik RS-display med bland annat en stor varvräknare och G-kraftmätare! Ratten är Alcantara-klädd liksom taket (tillval).
På ratten finns förutom de vanliga kontrollerna för ljud, telefon och farthållare, även en RS-knapp. Trycker man på den så ändras instrumenteringen både framför ratten, i heads-up displayen och den stora 10,1 tums skärmen i mitten. Här finns två lägen att välja mellan; RS1 och RS2 som båda är programbara. Väljer man alla de häftigaste lägena så öppnas spjällen så man kan njuta av det brutala brölandet och de sköna avgassmällarna. Samtidigt blir fjädringen hårdare, bilen sänks en aning, elektroniska hjälpmedel stängs av och växlingarna blir snabbare. Den inställningen blev genast min favorit på de kurviga vägarna och på Autobahn.
Man har heller inte sparat på komforten trots att detta är en renodlad sportbil. RS-sportstolarna erbjuder ett fantastiskt stöd i alla lägen och tillhör de mer komfortabla som finns på marknaden. Baksätet är förvånansvärt bekvämt för mina 197 cm och dessutom finns det plats för tre personer, något som föregångaren inte hade. Bagageutrymmet är lika stort som i A7, det vill säga 535 liter med baksätet uppfällt och 1390 liter med det nedfällt. Förutom RS6 så är nog RS7 marknadens rymligaste sportbil.
Men om det visuella känns brutalt läckert så är det inget mot för vad som döljer sig under skalet på denna fem meter långa bil. Här har de skickliga bilbyggarna från Audi tagit all sin kunskap från banracing och adderat den i vad som jag personligen anser är bland det härligaste bilar jag kört. Under huven hittar vi en uppgraderad variant på 4.0 TFSI twin-turbo V8 som levererar 600 hk vid 6000 varv och 800 Nm vridmoment från 2050 varv. Den producerar även 40 extra hästkrafter med hjälp av ett högre kompressortryck vid acceleration. 0-100 km/h går på snabba 3,6 sekunder, 0-200 km/h på 12 sekunder och en toppfart av 305 km/h med RS dynamic package plus! (I testbilen, annars är den 250 km/h)
Den nya 8-stegade speed tiptronic automatlådan från ZF är anpassad för det ökade vridmomentet och växlar silkeslent i komfortläget och blixtsnabbt i RS-läget. I den nya RS7:an har Audi även adderat samma typ av 48V mildhybridsystem som vi också hittar i A7. Systemet bidrar till en lägre förbrukning med 0,8 l/100 km och inte någon högre prestanda. Audis Cylinder on demand (COD) hjälper också till att minska förbrukningen genom att den stänger av cylinder 2-3-5 och 8 vid jämn fart och som omedelbart återaktiveras vid acceleration.
Självklart är nya RS7 utrustad med Audis fina quattro fyrhjulsdrift med centralt placerad mekanisk differential som fördelar kraften 40:60 och vid behov upp till 70:85. Både framaxeln och bakaxeln består av fem länkar som skapar en optimal väghållning i alla farter. RS7 är standardutrustad med en adaptiv luftfjädring som är 50 % hårdare än i A7. Som tillval finns RS Sport Suspension Plus med Dynamic Ride Control (DRC) som på en millisekund justerar dämpningen individuellt för att motverka bilens rörelse i sidled. Nytt är också att RS7 kommer standard med samma fyrhjulsstyrning som presenterades i A8 2017 och som minskar vändradien med en meter och bidrar till att stabilisera bakändan i riktigt snabba kurvor.
Med allt detta framför mig så gled jag in bakom den sköna Alcantara-ratten som lånat sin form från R8 V10 Plus och startade upp den fullmatade RS7:an. Det karaktäristiska RS-ljudet, utan artificiella ljudtillägg, skickade rysningar genom hela kroppen. Framför mig låg några mil Autobahn med frifartsträckor och sedan härligt krokiga bergsvägar ovanför det vackra Weinheim mellan Frankfurt och det ännu vackrare Heidelberg. Det här skulle bli en resa som jag sent skulle glömma.
Jag började lite försiktigt i komfortläget som faktiskt var riktigt komfortabelt. Ojämnheter i vägen kändes inte lika påtagligt som jag hade befarat. Trafiken var som vanligt intensiv runt Frankfurt och bilen fick därför jobba lugnt på fyra cylindrar. Eftersom jag inte valt något RS-läge så upplevde jag bilen väldigt tyst, mycket tack vare att den är utrustad med akustikfönster som eliminerar det mesta av ljudet utifrån. Isoleringen mellan motorrummet, hjulhusen och kupén var i toppklass. I detta läge så kändes den som en vanlig A7 men det skulle snart ändra sig.
När trafiken började lätta och de underbara skyltarna som deklarerade att jag själv kunde välja farten, då åkte RS-läget i och växelväljaren gled automatiskt över till sportläget. Här skulle denna röda bil få leva upp till devisen ”röda bilar är snabba bilar”. Med gaspedalen tryckt i botten klättrade hastighetsmätaren snabbt upp till 260 km/h då jag fick bromsa in för långsammare trafik. I dessa hastigheter låg RS7:an som ett strykjärn på vägen, stabil och helt odramatisk. Testbilen var utrustad med 440 mm ventilerade keramiska bromsar som reagerade bara man nuddade vid bromspedalen. Kändes tryggt och effektivt i dessa farter.
Efter några mils körning med varierande hastighet på bilälskarnas sista fria paradis så var det dags för de härligt krokiga bergsvägarna med återkommande hårnålskurvor. Det var här som bilen verkligen skulle få bekänna färg. Med RS2-läget inkopplat och alla elektroniska hjälpmedel urkopplade, attackerade jag dessa vägar som om det inte fanns en morgondag. Med ett brölande som säkert hördes flera kilometer pressade jag RS7:an på raksträckorna för att så sent som möjligt växla ner till tonerna av mäktiga avgassmällar och formligen kasta in bilen i kurvorna. Allt kändes hur odramatiskt som helst, även när jag lät bakändan driva ut på väg ut ur kurvorna. Detta är en äkta sportbil av högsta klass. En ulv i fårakläder!
Sammanfattning
Audi har en lång och framgångsrik erfarenhet från rally och racing. Det märks att denna erfarenhet genomsyrar nya RS7 på ett sätt som gör den till det bästa alternativet i klassen (förlåt BMW och AMG men ni är ifrånkörda). I nya RS7 har man kombinerat komforten, säkerheten (över 30 förarassistanssystem) och utrymmena från en GT-vagn med en brutal sportbilskänsla som få tillverkare mäktar med. Väghållningen är makalös och likaså känslan när man släpper lös alla hästkrafter.
”Men har den inga fel då?” tänker du säkert. Nja…om du inte är en sann miljövän och har ett begränsat bankkonto så kan jag inte hitta något annat fel än att RS7 är en aning dyrare än nya RS6 som har exakt samma köregenskaper och som jag ärligt talat hellre skulle välja. Inte för att det är en kombi eller den är billigare utan för att den faktiskt ser ännu mer brutal ut.
Tekniska specifikationer
Motor:
4.0 TFSI V8 twin-turbo med 600 hk och 800 Nm vridmoment
Automatisk cylinderavstängning och 48V mildhybrid
Drivning:
quattro fyrhjulsdrift med mekanisk sportdifferential
Växellåda:
8-stegad speed tiptronic automat från ZF
Acceleration:
0-100 km/h på 3,6 sek / 0-200 km/h på 12 sek
Toppfart:
250 km/h är standard
280 km/h med RS dynamic package
305 km/h med RS dynamic package plus
Blandad förbrukning (NEDC):
11,6 l/100 km
CO2-utsläpp (NEDC):
261 g/km
Tjänstevikt:
2140 kg
Miljöklass:
Euro6-temp evap
Pris ej fastställt ännu. Leverans till återförsäljarna sker preliminärt i december.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.