Dagens PS

Nya Audi RS6 - drömbilen för familjen?

Audi RS6 performance
Effekten i nya RS6 har skruvats upp till 630 hästkrafter och 850 newtonmeter. (Foto: Audi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 nov. 2022Publicerad: 29 nov. 2022

Audi RS6 har sedan länge varit herren på prestandakombitäppan, en trend som tyskarna gärna vill fortsätta. Nu har den, tillsammans med syskonet RS7, blivit vassare än någonsin.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De nya modellerna – Audi RS6 Avant performance och RS7 Sportback performance – har kryddats till med extra prestanda.

Audi RS6 performance

Det är både Audi RS6 och syskonet RS7 som numera endast går att få i så kallat performance-utförande. (Foto: Audi)

Audi RS6 och RS7 har fått mer krut

Performance betyder prestanda på engelska. Effekten för båda modeller har skruvats upp från 600 till 630 hästkrafter, medan vridmomentet höjts från 800 till 850 newtonmeter.

Resultatet är inte direkt våldsamt, men ändock ett steg i rätt riktning – Både RS6 och RS7 performance avverkar numera sprinten till 100 knyck på 3,4 sekunder, en förbättring på 0,2 sekunder.

RS6 är nu snabbare till 100. (Foto: Audi)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lättviktare

Båda modellerna har även fått genomlida en bantningskur i form av mindre isolering i både motorrummet och i kupén, något som dragit ner vikten med hela 8 kilogram (!).

Om man dessutom väljer till de keramiska bromsarna – som ingår i RS Dynamikpaketet Plus – spar man ytterligare 34 kilogram.

ANNONS

Dessutom finns det nya 22-tums lättviktsfälgar som minskar vikten med ytterligare 20 kilogram.

Audi RS6 performance

Nya Audi RS6 har tvingats banta. (Foto: Audi)

Med fokus på flinkhet

Växellådan har även det fått sig en genomgång och växlar nu snabbare. Det finns även en ny självspärrande mittdifferential, något som kort och gott minimerar understyrning – ett notoriskt problem bland Audis RS-modeller, inte minst de tidiga.

Kraften mellan fram- och bakaxeln fördelas med 40:60 medan upp till 70 procent av kraften kan skickas till framaxeln och 85 procent bak.

Styrningen är mer exakt vilket i sin tur leder till en flinkare upplevelse bakom ratten.

Nya Audi RS6 och RS7 ska vara bättre att köra. (Foto: Audi)

Audi RS6 och RS7 har mer som standard

För både RS6 och RS7 performance ingår numera RS Dynamikpaket, något som höjer toppfarten till 280 kilometer i timmen. Även dynamisk fyrhjulsstyrning samt en sportdifferential på bakaxeln ingår.

ANNONS

För de ännu mer våghalsige typerna kan man även välja till RS Dynamikpaket Plus vilket innehåller en toppfart på 305 knyck och de ovannämnda keramiska bromsarna.

RS6 och RS7 performance ersätter de ordinarie modellerna i utubudet.

RS6 börjar på 1 275 700 kronor medan RS7 landar på 1 346 700 riksdaler och går att beställa från den 8 december.

Audi RS7 har fått sig samma uppdateringar. (Foto: Audi)

Läs även: Provköring av Audi R8 GT
Läs även:
Provkörning av Audi RS3  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]