Test: Audi RS3 Performance Edition
Audi har gjort sig kända för att tillverka säkra familjebilar med trygga vägegenskaper de senaste åren men deras modellprogram har ett antal guldkorn, även för den mer busigt lagde.
Nya Audi RS3 provkörd - snabbast någonsin
Mest läst i kategorin
RS3 är ett av dessa. Och nu har Audi beslutat sig för att göra den ännu lite bättre i och med nya Performance Edition. Vi begav oss till motorbanan Monteblanco i Spanien för att ta oss en närmre titt.
Vad får man egentligen för pengarna?
RS3 Performance Edition får en hel del smaskigt godis i förhållande till standardmodellen.
Motorn är starkare, bromsarna är keramiska, och både exteriör och interiör strösslas med blåa detaljer.
19-tums-fälgarna är unika för Performance Edition och de omsluts av semi-slicks. På insidan får man sportigare stolar och alcantara-ratt.
RS3 erbjuds både i halvkombi- och sedanutförande. Av dessa två är sedanen enligt mig snyggare.
Audi har även ansträngt sig för att inte peppra RS3 med alltför många plastdetaljer som saknar funktion.
Det mesta som ser ut som ventil är också det vilket jag uppskattar, men självklart finns det ändå vissa detaljer som bara ska se tuffa ut.
Under huven sitter den femcylindriga Audi-motorn som numera har blivit lite av en ikon. Den är ruskigt kraftfull med sina 407 hästkrafter och har ett karakteristiskt dovt motorljud.
Tack vare den starka motorn fortsätter RS3 att accelerera hela vägen upp till 300 km/h vilket är unikt för en bil i den här klassen.
Den inre huliganen vaknar till
Audi RS3 är fyrhjulsdriven och kommer med en så kallad ”Torque Splitter” som kan skyffla runt vridmomentet mellan bakaxelns inner- och ytterhjul beroende på om man vill sladda (om man är på en bana) eller inte (om man exempelvis får sladd på en snöig väg).
Splitten mellan fram- och bakaxel är dock fast på 50/50.
Torque Splittern möjliggör också ett driftläge vilket kan locka fram huliganen i den mest städade pensionären.
RS3 går verkligen att ha roligt med, och den är lättkörd på så vis att vem som helst kan ha kul i den.
Själv hade jag så roligt att ena bakdäcket smällde efter några minuter av intensivt bredsladdande genom driftingbanan.
Samtidigt gör det lite ont i en bilentusiasts själ eftersom man känner att det sliter så hårt på bilen.
I Sverige är vi ju dock ofta välsignade med en snörik vinter där jag verkligen kan föreställa mig att den mycket lekvilliga RS3 kommer till sin rätt.
Audi RS3 Performance Edition är dubbelt kompetent
Får du chans att ratta RS3 Performance Edition på bana är den bästa strategin att ta sig in i varje kurva kontrollerat med något lägre hastighet för att sedan trycka plattan i mattan och låta bilen reda ut resten åt dig. Och det gör den också. Varje gång.
RS3 är både lättkörd och lätt att ha kul i samtidigt som den känns trygg och säker. Detta är således en alldeles ypperlig prestandabil för vardagen.
RS3 Performance Edition byggs i en begränsad upplaga om 300 enheter. De svenska priserna är ännu inte fastställda men 9 bilar kommer till vårt avlånga land.
Ordinarie Audi RS3 börjar på drygt 620 000 kronor.
Audi RS3 Performance Edition (2023)
Motor: 2,5-liters, 5:a, 407 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 1 570 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4496/1964/1237 mm
Pris: Ej fastställt
Högsta Växelns första intryck av Audi RS3 Performance Edition
Slutbetyg: 4/5
Nya Audi RS3 Performance Edition imponerar med sina sjuka prestanda och enorma kompetens. Samtidigt besitter den en lekfullhet som träder fram när man kör bilen för fulla muggar.
Läs även: Provkörning av Audi RS3 i Grekland
Läs även: Specialversion av Audi RS3 gör 300 knyck
Läs även: Provkörning av Audi R8 GT
Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi dränkte en bil i Stilla havet”
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.