Dagens PS

Nya Audi e-tron: Rekord i kraft och räckvidd

Vad sägs om ett panoramaglastak som kan bli ogenomskinligt med en knapptryckning. Drömmen bokstavligt talat. (Foto: Audi)
Vad sägs om ett panoramaglastak som kan bli ogenomskinligt med en knapptryckning. Drömmen bokstavligt talat. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 juni 2024Publicerad: 19 juni 2024

Audi e-tron GT för 2025 handlar inte bara om prestanda – det handlar om att ge en komplett, lyxig körupplevelse. Det är en bil som får dig att längta efter varje resa, oavsett om det är en snabb tur genom staden eller en lång resa på landsvägen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi e-tron GT och RS e-tron GT har varit synonymt med kraft, komfort och stil sedan 2021. Nu har Audi tagit de här redan imponerande elbilarna till nästa nivå med 2025 års modell. Och det finns mycket att glädjas åt.

Den här gröna färgen heter Bedford green metallic och kan vara det vackraste vi sett. (Foto: Audi)
Den här gröna färgen heter Bedford green metallic och kan vara det vackraste vi sett. (Foto: Audi)

609 km i räckvidd

Den nya e-tron GT-familjen är lättare och mer effektiv än någonsin.

Audi har nu ett uppdaterat batteripaket för att ge ännu längre räckvidd och snabbare laddningstider. Tänk dig att kunna köra upp till 609 kilometer på en enda laddning och fylla på batteriet på bara några minuter.

Det är framtiden, och den är här nu.

Inget går upp mot en snygg bakdel och denna levererar. Audi har alltid legat på topp vad gäller designen så vi är inte förvånade. (Foto: Audi)
Inget går upp mot en snygg bakdel och denna levererar. Audi har alltid legat på topp vad gäller designen så vi är inte förvånade. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

2,5 sekunder – allt som krävs

ANNONS

Men det är inte bara tekniken som imponerar.

Den nya motorn i S e-tron GT ger mer kraft än någonsin tidigare, och RS-modellerna har fått en rejäl uppgradering. Den nya RS Performance-modellen är Audis mest kraftfulla bil någonsin, och accelerationen är hisnande.

Från 0 till 100 km/h på bara 2,5 sekunder – det är snabbare än många supersportbilar.

Här står dem alla. Så vackert. Funderar på att köpa en av varje. Audi S e-tron GT, Colour: Florett silver metallic; Audi RS e-tron GT, Colour: Nimbus gray perl effect; Audi RS e-tron GT performance, Colour: Bedford green metallic. (Foto: Audi)
Audi S e-tron GT, Colour: Florett silver metallic; Audi RS e-tron GT, Colour: Nimbus gray perl effect; Audi RS e-tron GT performance, Colour: Bedford green metallic. (Foto: Audi)

Den uppgraderade fjädringen ska hålla bilen stabil även vid dynamisk körning, och de nya bromsarna ska ge dig full kontroll. Fyrhjulsstyrningen ska göra att bilen känns smidig och lättmanövrerad, även på de snävaste vägarna.

Den silvriga skaver lite. Den är inte lika proper som de andra. Men vi alla gillar olika så. (Foto: Audi)
Den silvriga skaver lite. Den är inte lika proper som de andra. Men vi alla gillar olika så. (Foto: Audi)

Panoramaglastaket alla drömmer om

Interiören har också fått en makeover. Med nya säten, en ny ratt och ett valbart panoramaglastak som kan bli ogenomskinligt med en knapptryckning, känns varje resa som en lyxupplevelse.

ANNONS

Audi virtual cockpit har uppdaterats för att ge en ännu bättre körupplevelse, och de nya materialen i inredningen ger en exklusiv känsla.

Mmmm.. det här gillar vi. Sportigt, manligt och svart. Bara det bästa. (Foto: Audi)
Mmmm.. det här gillar vi. Sportigt, manligt och svart. Bara det bästa. (Foto: Audi)
Ja, här är samam bilar bakifrån då. Så att ni kan få er en ordentlig titt. (Foto: Audi)
Ja, här är samma bilar bakifrån då. Så att ni kan få er en ordentlig titt. (Foto: Audi)

Läs även: Nya Audi Q6 e-tron är här – rullar mot framtiden. Dagens PS

En ny boost-funktion som är standard gör att RS e-tron GT och RS e-tron GT Performance kan leverera en effektökning på 70 kW under körning. Föraren aktiverar enkelt boosten med den vänstra kontrollen på ratten. Boosten varar i tio sekunder, med en nedräkning synlig för föraren. (Foto: Audi)
En ny boost-funktion som är standard gör att RS e-tron GT och RS e-tron GT Performance kan leverera en effektökning på 70 kW under körning. Föraren aktiverar enkelt boosten med den vänstra kontrollen på ratten. Boosten varar i tio sekunder, med en nedräkning synlig för föraren. (Foto: Audi)

Fakta

    • Batteripaket: 97 kWh (9 kg lättare än tidigare)

    • Regenerativa bromsar: 400 kW (upp från 290 kW)

    • Räckvidd: Upp till 609 km

    • Laddning: 10-80% på 18 minuter, 10 min laddning = 280 km räckvidd

    • Motoreffekt:
        • S e-tron GT: 670 hk (500 kW)

        • RS e-tron GT: 845 hk (630 kW)

        • RS e-tron GT Performance: 912 hk (680 kW)

    • Acceleration (0-100 km/h):
        • S e-tron GT: 3,4 sekunder

        • RS e-tron GT: 2,8 sekunder

        • RS e-tron GT Performance: 2,5 sekunder

    • Toppfart:
        • S e-tron GT: 245 km/h

        • RS-modeller: 250 km/h

    • Bromsar: Ståldiskar (standard för S e-tron GT), tungstenkarbidbelagda skivor (standard för RS), kolfiber-keramiska skivor (tillval)

    • Fjädring: Justerbar luftfjädring, aktiv fjädring (tillval), fyrhjulsstyrning (tillval)

    • Interiör: Nya säten, ny ratt, valbart panoramaglastak, uppdaterad Audi virtual cockpit

    • Priser i Europa:
        • S e-tron GT: från €126,000 (~$135,000)

        • RS e-tron GT: från €147,500 (~$158,000)

        • RS e-tron GT Performance: från €160,500 (~$172,000)

Ja den skulle se lika bra ut på min uppfart, jag lovar. (Foto: Audi)
Ja den skulle se lika bra ut på min uppfart, jag lovar. (Foto: Audi)
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS