Dagens PS

Premiär för nya Audi A6 Avant - fullmatad med imponerande teknik

PS Motors nya chefredaktör fick en förhandsvisning av Audis kanske viktigaste modell.
PS Motors nya chefredaktör fick en förhandsvisning av Audis kanske viktigaste modell.
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 10 apr. 2018Publicerad: 10 apr. 2018

Bara 6 veckor efter den officiella lanseringen av nya Audi A6 sedan, är det nu dags att visa upp den variant som lockar de flesta svenska Audi köparna. En efterlängtad modell efter att föregångaren genomgått ett antal mer eller mindre anonyma facelift.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Redan den första februari, en månad innan första officiella visningen på bilsalongen i Genève, fick jag möjligheten att titta på nya Audi A6 sedan. I mitten av mars var jag en av fem svenska motorjournalister som fick en förhandstitt på nya Audi A6 Avant i samma undangömda fotostudio i Audis hemstad Ingolstadt. En bil som imponerar på alla plan!

Static photo Colour: sepang blue

Det handlar alltså om en fullständigt ny bil, ingen facelift. Visst kan det vara svårt för ett icke tränat öga att se någon större skillnad, men om man tittar noga så är alla nya detaljer uppenbara. Audi A6 är den tredje modellen på kort tid som med sina skarpa linjer med en lång motorhuv, rejält tilltagen hjulbas och kortare överhäng, representerar det nya formspråket. De två första var nya A8 och nya A7.

Framtill så skapar den breda, låga singleframe grillen, de låga breda strålkastarna och kraftfulla luftintagen ett sportigare utseende än föregångaren. Från sidan så bidrar de tre skarpa linjerna till att ge nya A6 Avant ett lägre intryck där ”midjan” skapar en känsla av breddade skärmar på ett klassiskt quattro sätt. Bakdelens utformning med de snygga LED-bakljusen och dynamiska blinkers (högsta utrustningsnivån) förstärker det breda intrycket och spoilern på bakluckans överkant skapar en mer dynamisk profil.

Dynamic photo Colour: sepang blue

Nya Audi A6 Avant är med en längd av 4,94, bredd på 1,89 m och en höjd av 1,47 m, inte nämnvärt större än innevarande modell. Bilen ser dock bredare ut tack vare grillens utformning och strålkastarna som erbjuds i tre olika versioner. HD Matrix LED är den mest avancerade med fem horisontella linjer som formar dagsljuset. Bakifrån kommer Audi A6 kännas igen på de nio vertikala LED-ribborna och dynamiska blinkers som ingår i den högsta utrustningsnivån.

Audi A6 Avant A6_018253_AB23

Interiört har nya Audi A6 vuxit jämfört med nuvarande modell, vilket framförallt märks i det bakre benutrymmet. Bagageutrymmet rymmer 565 liter med baksätet uppfällt och hela 1 680 liter med det nedfällt. Det är större än t.ex. Volvo V90. Det är utrustat med lastskenor där man kan placera fyra kopplingar för att säkra bagaget. I tillägg finns även en lastskyddssats med teleskopstång och rem som möjliggör individuell indelning av bagageutrymmet. Smart lösning!

Luggage compartment, Colour: sepang blue

ANNONS

2019 Audi A6 AvantPrecis som i A8 och A7 har Audi fokuserat på att öka komforten i nya Audi A6 Avant. Tack vare den aerodynamiska karossen med ett lägre luftmotstånd (Cw 0.27) och ett omfattande arbete med aeroakustik, kommer den att vara mycket tyst även i högre hastigheter. Med samma progressiva styrning och dämparkoncept, bör nya Audi A6 Avant addera en sportigare känsla än föregångaren.

2019 Audi A6 AvantMed nya A6 Avant lanserar Audi en rad innovationer som vi också hittar i A8 och A7. Interiören med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov, är desamma. Som standard ingår MMI Navigation, med MMI Navigation plus som tillval. I det senare fallet är flera funktioner dessutom självlärande. Väginformationen uppdateras online via partnerföretaget HERE som analyserar trafiksituationen i hela regionen.  Med uppkopplade Audi connect erbjuds även s.k. car-to-X-tjänster med trafikskyltsavläsning och varningsinformation. Tack vare s.k. swarm intelligence drar Audi A6 dessutom nytta av information från andra Audi-bilar med samma funktioner.

Cockpit

Eftersom nya A6 Avant går att få med samma fyrhjulsstyrning som A8 och A7 (tillval), blir den smidigare i stadstrafik och samtidigt stadigare i högre fart på motorväg. Nya Audi A6 Avant kommer med fyra olika chassivarianter: standarchassi, sportchassi, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring.

Den kommer även med samma säkerhets- och assistanssystem som i A8 och A7. I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms.

Audi A6 Avant A6_018249_AB23

Vi hittar också en prediktiv effektivitetsassistent som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil genom analys av kartdata i förväg. För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med bl.a. den helt nya korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik samt cross traffic assist rear som varnar och bromsar när man backar ut från en parkeringsficka.

Dynamic photo Colour: sepang blue

Med parking pilot och garage pilot, kan bilen själv manövreras in och ut ur en parkeringsficka eller garage. Föraren kan stå utanför och styra via myAudi-appen på mobiltelefonen. Beroende på utrustningsnivå ingår upp till fem radarsensorer, fyra kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner.

ANNONS

Vid lanseringen erbjuder Audi samma bensinvariant och diesel som i A7.  Den turboladdade 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk och 500 Nm i vridmoment gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder och har en blandad förbrukning på 6,7 – 7.1 liter/ 100 km med 151-161 g/km i CO2-utsläpp. 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment ger liknande prestanda med en blandad förbrukning på 5,5-5,8  l/100 km till 142-150 g/km i CO2-utsläpp. Båda motorerna har quattro fyrhjulsdrift som standard, där 3.0 TFSI är försedd med 7-stegad S tronic och ultrateknik medan 3.0 TDI är kombinerad med tiptronic och självspärrande mittdifferential.

Static photo Colour: sepang blue

Samtliga motorer i nya Audi A6 Avant är elektrifierade med Audis nya mildhybridteknik. Liksom i A8 och A7 arbetar en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi A6 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h.

Vid inbromsning kan upp till 12 kW återvinnas. Den nya start/stopp-funktionen aktiveras redan vid 22 km/h. Vid stillastående startas motorn dessutom prediktivt när bilens sensorer upptäcker att framförvarande bilar börjar rulla. Under verklig körning kan mildhybridtekniken (MHEV) sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer.

Audi A6 Avant A6_018246_AB23

Till Sverige kommer A6 Avant efter sommaren men säljstarten kommer igång i juni. Eftersom jag testat både nya A7 och A8 så är jag fullständigt övertygad om att det är värt att vänta på den! Detta är den nya måttstocken i klassen! (Inga priser finns ännu tillgängliga)

TEXT: Håkan Nilsson   FOTO: Audi AG

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS