Aston Martin fyller 110 år och blickar tillbaka med hjälp av en ny exklusiv modell i form av Aston Martin Valour. Det rör sig om en nostalgisk superbil som hyllar det förflutna.
Nya Aston Martin Valour – V12 och manuell låda
Mest läst i kategorin
Aston Martin har en lång och prestigefull historia bestående av handbyggda mästerverk.
På senare tid har märket, under ledning av miljardären Lawrence Stroll, gett sig in i bland annat Formel 1.
De senaste modellerna, däribland nya DB12 och DBX 707 har imponerat på media och Valour är byggd på ett recept som är sedan länge beprövat.
Victor var först ut
Aston Martin Victor lanserades för några år sedan som ett enstaka exemplar byggd på samma plattform som Vulcan, som i sin tur till stor del är en One-77.
Victor hade en massiv V12, manuell växellåda och retroinspirerad design.
Samma sak går att säga om nya Valour, som i mångt och mycket är produktionsmodellen av Victor.
Mitt i allt det progressiva arbetet släppte någon på tyglarna och lät den här födelsedagen bli en nostalgitripp av rang.
80-talet ringde
Exteriören skiljer sig från resten av modellutbudet och anammar ett designspråk som är synonymt med 80-talet.
Karossformen är den av en typisk GT-vagn. Både Vantage, DB12 och DBS har i stort sett samma siluett, men där slutar likheterna.
Hela karossen är gjord i kolfiber för att hålla vikten nere.
Den klassiska grillformen går fortfarande att urskilja, men fronten är inramad av karosseri där andra Aston Martin-modellen är desto mer svepande.
Aston Martin Valour är manuellt växlad
Det temat fortsätter kring hela bilen där hårda kanter, som påminner om ursprungliga V8 Vantage och LeMans-racern känd som Muncher.
Baktill finner man tre centralt monterade utblås, en ankvinge och en enorm dubbeldiffusor.
På insidan är växelspaken Valours pièce de résistance då resten av interiören känns igen från Vantage.
Kombinationen av färgat kolfiber och desto mer retroinspirerade material som tweed och kashmir är en av oändligt många kombinationer som är möjliga på insidan.
Här sätter endast fantasin, och givetvis plånboken gränserna.
Antik mekanik
Under den stora huven, som för övrigt öppnas baklänges, ruvar samma 5,2-liters V12 med två turbos som återfinns i V12 Vantage, men i den här skruden producerar den 705 hästkrafter och 753 newtonmeter i vridmoment.
Växellådan är ingen modern historia heller. Det är en 6-stegad manuell låda som ser till att kraften överförs till bakhjulen.
Några prestandasiffror har inte givits ut, men om V12 Vantage är något att utgå ifrån är den ruskigt snabb.
Bilen går troligtvis inte längre att köpa
Aston Martin poängterar att den inte nödvändigtvis är byggd för bankörning, till skillnad från Victor som inte ens var gatulegal.
Prislappen ligger på motsvarande 20 miljoner kronor enligt brittiska Autocar. Samtliga 110 exemplar lär vara slutålda.
Läs även: Aston Martin DBX 707 testad – superbil på riktigt
Läs även: Aston Martin DBS testad – Brutal dröm
Läs även: Aston Martin DB12 slopar V12
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.