Aston Martin DB11 har slutat säljas men nu har uppföljaren DB12 presenterats. Motorn tappar fyra cylindrar men den blir starkare än föregångaren.
Nya Aston Martin DB12 slopar V12
Mest läst i kategorin
Aston Martin kallar nya DB12 för en ”super tourer” snarare än en grand tourer.
DB11 lanserades 2016 med en V12 som producerade 608 hästkrafter och 700 newtonmeter.
Några år senare kom även en variant med V8 som producerade 510 hästkrafter och 675 newtonmeter.
Från V12 till V8
Nu har DB12 presenterats och den besitter en 4,0-liters V8 under huven.
V8:n kommer från Mercedes-AMG och den producerar 680 hästkrafter och 800 newtonmeter vilket är mer än vad föregångarens V12 producerade.
0 till 100 kilometer i timmen går på 3,6 sekunder och toppfarten är 325 kilometer i timmen.
Kraften skickas till bakhjulen via en konventionell åttastegad automatlåda.
Aston Martin DB12 bjuder på flera nyheter
De adaptiva stötdämparna är omarbetade och en ny elektronisk bakre diff ska hjälpa till att maximera körglädjen på kurviga vägar.
Aston Martin menar att bilen går att beställa med keramiska bromsar för att anamma super tourer-känslan.
Större grill och bättre teknik
Exteriören har fått en rad uppdateringar jämför med tidigare generation.
Större grill, bredare front, och större ytor ska ge en mer muskulös utstrålning samtidigt som den ska kännas igen som en GT-vagn (eller ST-vagn enligt Aston Martins namnsättning).
Insidan har fått ett rejält lyft och mittkonsolen ser ut att vara tagen direkt från Porsche.
I övrigt är interiören relativt avskalad och märket lovar att den ska kännas lyxigare än tidigare.
Infotainmentsystemet är utvecklat av Aston Martin själva och har stöd för både Apple CarPlay och Android Auto.
Snart dags för leverans av Aston Martin DB12
Leveranserna planeras dra igång under tredje kvartalet i år. Några svenska priser har inte offentliggjorts än men i Storbritannien börjar priset på cirka 2,4 miljoner kronor.
Läs även: Två miljoner i rabatt för ovanlig Aston Martin
Läs även: Bekräftat: Då lägger Bentley ner W12-motorn
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.