Tänk om avgaserna från din bensinbil kan generera el. Forskare har nu hittat en helt ny teknologi som kan ta vara på en stor potential.
Ny teknik: Bilens avgaser blir till el


Mest läst i kategorin

Bensinmotorer är kända för sin ineffektivitet. En stor del av den energi som finns i bensinen omvandlas till värme istället för att driva bilen framåt. Denna värme går förlorad genom avgasröret, vilket är både slöseri med resurser och skadligt för miljön.
Forskare har länge letat efter sätt att återvinna denna förlorade energi. Nu verkar det som att de kan ha hittat en lösning, skriver Nasa.
Enheten som gör det möjligt
Forskare vid Pennsylvania State University har utvecklat en enhet som kan fästas på bilens avgasrör och omvandla värmen från avgaserna till elektricitet. Enheten bygger på en princip som kallas termoelektrisk effekt, där elektroner rör sig från en varmare till en kallare del av ett material och genererar en ström. Forskarna använde en halvledare av vismut-tellurid för att underlätta denna process.

Forskare: Det här är värre för miljön än diesel
Bilar med förbränningsmotorer raderas sakta från planeten och elbilarna blir fler. Men det är faktiskt inte bensin eller diesel som är de värsta
Utmaningen med temperaturdifferensen
En av de största utmaningarna var att upprätthålla temperaturdifferensen mellan den varma och kalla sidan av enheten. Om temperaturen jämnas ut minskar effektiviteten. Vissa lösningar använder vattenkylning, men det gör enheten mer komplex och skrymmande. Forskarna ville skapa en enhet som var både effektiv och praktisk att använda.
En smart design löser problemet
Lösningen blev en smart design på kylflänsen. En cylinder med finliknande utsprång omsluter avgasröret, vilket ger en större yta för att avleda värme genom konvektion. Konvektion är en process där värme överförs genom strömning av vätska eller gas. I ett fordon i rörelse sker detta naturligt genom den omgivande luften.

Varning: Chockhöjning av bränslepriserna 2027
Höga elkostnader och höga bränslepriser gör att det lutar åt cykel om ett par år. ADAC förutspår höga prishöjningar på bränsle. ADAC, Tysklands
Potential för framtida tillämpningar
Forskarna har hittills lyckats generera cirka 40 watt elektricitet från avgasröret, vilket är tillräckligt för att driva en glödlampa. På större fordon, som lastbilar eller helikoptrar, skulle enheten kunna generera betydligt mer elektricitet. Denna teknik har potential att revolutionera bilindustrin genom att öka bränsleeffektiviteten och minska utsläppen.
“JPL har över 30 års erfarenhet av termoelektriska material för höga temperaturer”, säger Thierry Caillat, en av de ledande medarbetarna i JPL:s grupp för termisk energiomvandlingsteknik.
“Vi är experter på metallisering och integrering av termoelektriska material i höga temperatur TE-enheter.”
Caillats team anpassar några av de nya termoelektriska materialen som utvecklats vid JPL till generatorer som är speciellt utformade för tillämpningar inom fordon.

Från uttjänt till återfött – Mercedes-Benz ger batterierna nytt liv
Elbilsbatteriernas livscykel behöver inte sluta på skroten. Mercedes-Benz har tagit täten i Europa genom att bygga en egen återvinningsanläggning för
Integration i fordon och andra områden
I framtiden skulle denna teknik kunna integreras i bilar för att driva interna system som belysning, underhållningssystem eller till och med klimatanläggningen. Det skulle också kunna användas som ett komplement till batteriet i elbilar och hybridbilar. Dessutom finns det potential för användning inom andra områden där värme går förlorad, till exempel inom industrin.
En hållbar framtid med mindre utsläpp
Denna uppfinning är ett viktigt steg mot en mer hållbar framtid. Genom att återvinna förlorad energi kan vi minska vårt beroende av fossila bränslen och minska utsläppen av växthusgaser. Det är en spännande utveckling som kan få stor betydelse för både bilindustrin och miljön.

BMW:s hemliga vapen – så ska de krossa elbils-konkurrenterna
BMW tar täten i elbilsracet med “Heart of Joy”. Deras nya superdator, tio gånger snabbare än tidigare system, ska ge BMW-bilar en unik körupplevelse och
Innan du lämnar, prenumererar du på vårt nyhetsbrev som bevakar motorbranschen? Om inte, här är chansen.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Läs också:
Arkitekter förfäras – Sverige får fönsterlösa fastigheter. News 55
Christie’s sågas för AI-auktion: “Stöld i stor skala”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.