Dagens PS

Ny studie varnar: Självkörande bilar kan göra vägarna farligare

Ja det är tyå så här folk tänker sig att det är med självkörande bilar. I själva verket så måste föraren ändå alltid hålla händerna på ratten och vara den som tar besluten. (Foto: Getty Images)
Ja, det är så här folk tänker sig att det är med självkörande bilar. I själva verket måste föraren ändå alltid hålla händerna på ratten och vara den som tar besluten. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 sep. 2024Publicerad: 17 sep. 2024

Ny studie avslöjar en oroväckande trend. Autopiloten gör förarna distraherade. Äta macka och mobilsurfa är vanliga inslag bakom ratten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det råder ingen tvekan om att utvecklingen av självkörande fordon har varit en utmaning. Trots att drömmen om förarlösa taxibilar ännu inte är verklighet i de flesta städer i världen, fortsätter biltillverkare att satsa stort på teknik som delvis automatiserar körningen skriver Reuters.

Målet? Enklare, säkrare och mer lönsam körning.

Men medaljen har en baksida.

Oro och rättstvister kring riskerna med distraherade förare och olyckor kopplade till sådan teknik växer stadigt. Vem är skyldig när något händer?

Studier avslöjar behovet av ökad säkerhet

Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, har genomfört omfattande studier av två delvis automatiserade system: Teslas Autopilot och Volvos Pilot Assist.

Att sitta bredvid medan bilen kör är absolut förbjudet. Om det inte rör sig om de självkörande taxibilarna i vissa städer i Usa. (Foto: Getty Images)
Att sitta bredvid medan bilen kör är absolut förbjudet. Om det inte rör sig om de självkörande taxibilarna i vissa städer i Usa. (Foto: Getty Images)

Resultaten visar att förarna tenderar att ägna sig åt icke-körrelaterade aktiviteter, som att använda mobilen eller äta, när systemen är aktiverade.

Vissa kringgår till och med regler som är utformade för att begränsa distraktioner. IIHS slår fast att bättre säkerhetsåtgärder behövs för att garantera uppmärksam körning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Delvis automatisering – en balansgång

Delvis automatisering, en nivå av avancerade förarassistanssystem, använder kameror, sensorer och mjukvara för att reglera bilens hastighet baserat på andra fordon på vägen och hålla den i mitten av filen. Vissa system möjliggör även automatiska eller förare-initierade filbyten.

Trots tekniska framsteg är föraren fortfarande skyldig att kontinuerligt övervaka vägen och vara redo att ta över kontrollen när som helst.

De flesta system kräver också att föraren håller händerna på ratten.

Expertröster om självkörande bilar

David Harkey, vd för IIHS, påpekar att resultaten är en påminnelse om hur människor lär sig.

Om förare tränas att tro att uppmärksamhet innebär att nudda ratten varannan sekund, är det precis vad de kommer att göra.

Oroande anpassning

Studierna visar att förare anpassar sitt beteende för att ägna sig åt distraherande aktiviteter när de använder delvis automatiserade system.

ANNONS

Detta understryker behovet av mer robusta säkerhetsåtgärder för att förhindra missbruk av tekniken.

Det vore ju trevligt att kunna ta en tupplur i baksätet medan bilen tar en till sin destination. (Foto: Getty Images)
Det vore ju trevligt att kunna ta en tupplur i baksätet medan bilen tar en till sin destination. (Foto: Getty Images)

Siffrorna talar

Studien med Teslas Autopilot involverade 14 personer som körde över 19 300 kilometer med systemet aktiverat. Detta utlöste 3 858 uppmärksamhetsrelaterade varningar.

I genomsnitt reagerade förarna på cirka tre sekunder, vanligtvis genom att nudda ratten.

Studien med Volvos Pilot Assist omfattade 29 frivilliga. Resultaten visade att förarna var distraherade 30 procent av tiden när systemet användes, en siffra som forskarna beskriver som “extremt hög”.

Slutsats om självkörande bilar

Även om delvis automatiserad körning erbjuder många fördelar är det viktigt att komma ihåg att tekniken fortfarande är under utveckling.

Förarnas ansvar och uppmärksamhet är avgörande för att säkerställa trafiksäkerheten.

ANNONS

Biltillverkare och lagstiftare måste fortsätta arbeta tillsammans för att utveckla och implementera effektiva säkerhetsåtgärder som minimerar riskerna med distraktioner och olyckor.

Framtiden för automatiserad körning är ljus, men vägen dit kräver fortsatt fokus på säkerhet och ansvar.

Dödskrasch: Ford eller förarens fel?

Dödskrasch väcker frågor om självkörande bilar. Är det föraren eller tekniken som bär skulden? En kvinna i Pennsylvania, USA, har åtalats för dubbla mord

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]