Nu är det dags för V8. Den kraftfulla modellen ansluter sig till V6 och e-Hybrid-versionerna av tredje generationens Panamera.
Ny Porsche Panamera: V8 med 493 hk
Mest läst i kategorin
Med en dubbelturbomatad 4,0-liters V8, levererar den hela 493 hk (368 kW / 500 PS). Det är 20 hk mer än tidigare GTS. Porsche hävdar att nya Panamera GTS gör 0-100 km/h på bara 3,6 sekunder. Det är 0,1 sekunder snabbare än tidigare. Topphastigheten? Hela 303 km/h. Dessutom får du en grym ljudupplevelse med det standardmonterade sportavgassystemet. Läs mer hos Porsche.
Körglädje för varenda öre i Panameran
Men det är inte bara kraften som imponerar. Chassit har fått en rejäl uppgradering. Det ger en vassare vägprestanda och bättre körglädje utan att offra komforten. Luftfjädringen är sportigt kalibrerad och sänkt med 10 mm. Krängningshämmarna är förstärkta och fjädrarna har en lägre grundhastighet. Plus, den är utrustad med det elektroniskt styrda PTV Plus begränsningsdiffret.
Senaste nytt
Panameran lika läcker på utsidan
Exteriören är lika imponerande. Svarta GTS-emblem matchar Satin-Matt Black-detaljerna i standard Sport-paketet och de mörkare belysningsenheterna. Från Turbo S E-Hybrid lånar den 21-tums centerlock-fälgar i Anthracite Grey, som snyggt kontrasterar mot de röda bromsoken. De fyrdubbla avgaspiporna i sportavgassystemet har en elegant Dark Bronze-finish.
Inuti bilen är det motorsportkänsla för hela slanten. Porsche har lagt till en generös mängd Race-Tech i Panameran. Du kan välja mellan två GTS-specifika interiörpaket med detaljer i Carmine Red eller Slate Grey Neo. Ett Matte Carbon Fiber-paket finns också som tillval.
Inte i Sverige, vad vi vet
Vill du ha en? 2025 års Porsche Panamera är redan tillgänglig för beställning. Men bara till USA.
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 2 440 000 kronor för Panamera Turbo S E-Hybrid och 1 800 000 kronor för Panamera GTS.
Nya Porsche Panamera – mera av allt
Porsche Panamera kommer nu i tredje generationen, och det med en rejäl uppfräschning. Det är (Pana)mera hela vägen: räckvidd, effekt och digitalisering.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.