Sedan den 1 oktober gäller ny lagstiftning kring säkerhetsrelaterade reparationer – kraven på bilverkstäder har blivit högre i en EU-satsning på att bryta trenden med ökade fordonsstölder.
Ny lag ska öka säkerheten för bilverkstäder
Mest läst i kategorin
Det nya regelsystemet kallas Sermi, vilket står för Security related Repair and Maintenance Information. Reglerna säkerställer att oberoende bilverkstäder har lika stor rätt att serva och reparera bilar som biltillverkarnas egna auktoriserade verkstäder.
Verkstäderna behöver enligt reglerna ha en certifiering för att få hantera alla bilar. Fordonstekniker får inte ha några registrerade brott i polisens belastningsregister och måste ha dokumenterad genomförd yrkesutbildning eller minst två års relevant yrkeserfarenhet som kan intygas av arbetsgivaren. Certifieringen ska förnyas var femte år.
De nya reglerna ska göra det tryggare och säkrare för både bilägare och verkstäder. Vid verkstadsarbeten som berör stöldskydd och säkerhetssystem har verkstäderna en juridisk skyldighet att göra en ID-kontroll. Om det är någon annan än bilens ägare som lämnar in bilen på verkstad krävs en fullmakt.
“Jag ser mycket positivt på Sermi som på lite sikt kommer ge oss bättre och enklare tillgång till biltillverkarnas information. Det främjar konkurrens på mer lika villkor än i dag. Jag ser också att detta på sikt kommer hjälpa branschen att motverka de oseriösa aktörer som agerar på den svenska marknaden”, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen till Teknikens värld. Alla bolagets verkstäder ska certifieras, säger hon.
ANNONS
Läs även: Teslastrejken i gång – drabbar svenska bilägarna (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.