Utbudet av elektriska kombibilar är magert. Nu släpper dock Nio en eldriven kombi för marknaderna i norra Europa – ET5 Touring.
Ny eldriven kombi till Sverige – ET5 Touring
Mest läst i kategorin
Kinesiska biltillverkaren Nio lanserar ytterligare en modell i Sverige.
Denna gång är det vad tillverkaren själv kallar för en premium-kombi som drivs helt på el.
Inga konkurrenter
Det finns redan ett fåtal elektriska kombibilar på marknaden. Porsche säljer Taycan Sport Turismo som har en prislapp som gör den otillgänglig för många.
I kontrast till ovan nämnda lyxbil finns MG5 som har fått kritik för långsam effekt vid snabbladdning, dålig komfort och avsaknad av värmepump.
Både Audi och Volkswagen har exempelvis lovat att elektriska kombimodeller är på väg men har ännu inte släppt några bilar.
ET5 Touring ska attrahera svenskar
Nio beskriver att ET5 Touring är utformad med familjer i åtanke.
Modellen är designad för den europeiska marknaden och särskilt norra delen av Europa där den största efterfrågan av kombibilar finns.
ET5 Touring kommer att lanseras i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna.
Nio ET5 Touring ska ta marknadsandelar
Chef för Nios designstudio i München, Andreas Nilsson, meddelar:
”Vi insåg att det i princip inte fanns något helelektriskt kombialternativ i premiumsegmentet och bestämde oss för att ta fram en kombiversion av Nio ET5”.
Nio ska med andra ord försöka plocka marknadsandelar med en elektrisk ”premium-kombi” till ett rimligt pris innan de mer etablerade biltillverkarna har hunnit lansera sina utlovade modeller.
Fyrhjulsdrift och utrymme
ET5 Touring får fyrhjulsdrift med en aningen starkare elmotor bak.
Den producerar 489 hästkrafter vilket är nog för att ta kombin från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,0 sekunder.
ET5 Touring är mer praktisk än sedanversionen med högre takhöjd och utökat benutrymme bak.
Dessutom bjuder modellen på ett 450 liter stort bagageutrymme. Det kan jämföras med MG5 som har 479 liter.
Går att köpa med eller utan batterier
Priserna för ET5 Touring börjar på 706 000 kronor för 75 kWh-batteriet och 816 000 kronor för 100 kWh-batteriet. Det sistnämnda ska ha en räckvidd på 560 kilometer.
Vill man istället hyra batteriet med ett abonnemang kan bilen köpas för 576 000 kronor.
Då kostar lilla batteriet 1 799 kronor i månaden och stora batteriet 2 999 kronor i månaden.
Nio ET5 Touring går att beställa redan nu och leveranserna beräknas börja i slutet av året.
Läs även: Kinesiska Nio tvärvänder: Kapar sina priser
Läs även: Snart här – Nios batteri med 1 000km räckvidd
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.