Dagens PS

Ny BYD till sommaren: Långt namn – stilren insida

BYD Seal U DM-I. Ser ut som alla SUV:ar. Jag kräver mer unik design. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Ser ut som alla SUV:ar. Jag kräver mer unik design. (Foto: Byd)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 maj 2024Publicerad: 21 maj 2024

Vi får en ny BYD till Europa i sommar med långt och krångligt namn, samt en design som ger exakt noll känsla. Hav förtröstan, insidan är i alla fall bättre än utsidan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kinesiska elbilstillverkaren BYD har lanserat SEAL U DM-I Plug-in Hybrid, världens längsta bilnamn, för den europeiska marknaden.

Denna suv kommer att finnas tillgänglig från och med sommaren.

Ny hybridteknologi

BYD Super DM, Dual Mode, Technology är en utveckling inom hybridteknologi, som biltillverkaren har utvecklat.

Den ska erbjuda fördelar som energieffektivitet, låg bränsleförbrukning, körprestanda och komfort. För SEAL U DM-i står “i” för intelligens, vilket betyder smart och energieffektiv körning.

De kunde dock ha varit lite mer intelligenta och skapat ett bättre namn, enligt mig.

BYD Seal U DM-I. Byd eller Volvo? Ingen ser någon skillnad. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. BYD eller Volvo? Ingen ser någon skillnad. (Foto: BYD)

Denna teknologi prioriterar eldrift med minimal användning av bränsle, vilket är bra för miljön. När batteriet är fulladdat och inställt på EV-läge fungerar bilen som en ren elbil.

När batterinivån är låg omvandlas det till ett hybridfordon med ultralåg (deras ord) bränsleförbrukning. Detta ska ge en tyst och bekväm åktur.

ANNONS
BYD Seal U DM-I. Väldigt ren, lite plotter men också lite identitetslös.(Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Väldigt ren, lite plotter men också lite identitetslös.(Foto: BYD)
ANNONS

Senaste nytt

1 energieffektivt fordon, 2 körlägen, 3 trimnivåer

Det finns tre trimversioner av bilen: Design, Comfort och Boost.

  • Design-trim: Två högpresterande elmotorer (150 kW fram och 120 kW bak) och ett effektivt 18,3 kWh BYD Blade-batteri.

    Den totala systemeffekten är 238 kW och det maximala vridmomentet är 550 Nm. Har fyrhjulsdrift.
  • Boost- och Comfort-trim: En framhjulsdriven 1,5L hybridmotor som producerar 72 kW för att arbeta tillsammans med en 145 kW högpresterande elmotor.

    Boost har samma 18,3 kWh Blade-batteri som Design, medan Comfort har ett större 26,6 kWh BYD Blade-batteri som erbjuder en ren elektrisk räckvidd på 78 miles. Mer detaljer om Comfort kommer senare.

Bilen har två körlägen för alla trimnivåer: EV och HEV. I EV-läge kan föraren välja “endast EV-läge” för daglig pendling eller stadskörning.

I HEV-läge använder fordonet mestadels batteriets kraft, men vid acceleration ger bensinmotorn extra kraft.

BYD Seal U DM-I. Ingen tackar nej till panorama tak.(Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Ingen tackar nej till panorama tak.(Foto: Byd)

Räckvidden räcker

Fyrhjulsdrivna Design-versionen har en ren elektrisk räckvidd på 7 mil (WLTP) och en total räckvidd på 87 mil (WLTP). Framhjulsdrivna Boost-versionen erbjuder 50 miles ren elektrisk räckvidd och en total räckvidd på 108 mil (WLTP).

ANNONS

Comfort-trimversionen, som blir tillgänglig efter sommaren, har ett 26,6 kWh Blade-batteri med en trygg ren elektrisk räckvidd på 12 mil och en total räckvidd på över 110 mil (WLTP).

BYD Seal U DM-I. Det enda positiva här är den vridbara skärmen. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Det enda positiva här är den vridbara skärmen. (Foto: BYD)

Batteri utan kobolt

Liksom alla BYD personbilar som erbjuds i Europa, är den nya modellen utrustad med BYD:s koboltfria Blade-batteriteknologi.

Batteriet är utvecklat för att optimera säkerhet, hållbarhet, livslängd, prestanda och utrymmeseffektivitet. BYD använder litiumjärnfosfat (LFP) som katodmaterial för att öka säkerheten och termisk stabilitet. Och DC-laddningen (30-80 procent) tar bara 35 minuter.

BYD Seal U DM-I, ur en förares perspektiv. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I, ur en förares perspektiv. (Foto: Byd)

Enkel men stilren – precis vad jag vill ha

Inuti har den här bilen en premiumkänsla med modern design, mjuka ytor och lyxig finish. Sätena, delar av instrumentbrädan, dörrpanelerna och mittkonsolen är klädda i veganskt läder.

Stora digitala skärmar och ett panoramatakfönster bidrar till en ljus och luftig känsla i kupén.

ANNONS
BYD Seal U DM-I, rena fina linjer och ett bra materialval. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I, rena fina linjer och ett bra materialval. (Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Ser ut att ha lite hårda baksäten men rymligt.(Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Ser ut att ha lite hårda baksäten men rymligt.(Foto: Byd)

Alltid uppkopplad

Cockpiten kan styras via en 15,6-tums roterbar skärm, och en 12,3-tums LCD-panel visar förarinformation. Systemet har också 4G-anslutning, integrerad Spotify, HERE-navigation, Android Auto och Apple CarPlay, samt röststyrning.

Via BYD-appen kan du även fjärrstyra funktioner som dörrlås, klimatkontroll och kontrollera laddningsstatus.

BYD Seal U DM-I. Stort och bra utrymme för lastning när man fäller sätena.(Foto: Byd)
BYD Seal U DM-I. Stort och bra utrymme för lastning när man fäller sätena.(Foto: Byd)

Tillgänglig från sommaren men inget pris

Den nya modellen kommer att levereras till europeiska kunder från juni. Comfort-trimversionen blir tillgänglig efter sommaren. Bilen kommer i fem färger: Delan Black, Time Grey, Snow White, Tian Qing (Blå) och Boundless Cloud. Priset kommer att meddelas innan marknadslanseringen.

Läs även: Polestar sågas i Kina: “Väljer hellre BYD”. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]