Dagens PS

Nu vill ingen köpa Fiat längre

Fiat 500e säljer inte alls så den tar en paus. (Foto: Fiat)
Fiat 500e säljer inte alls så den tar en paus. (Foto: Fiat)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 13 sep. 2024

Fiat 500e säljer inte alls. Det är dags för Stellantis att dra i nödbromsen. I stället fokuserar man på en mildhybrid och andra investeringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fiat tvingas dra i handbromsen för produktionen av sin populära elbil 500e. Från och med den 13 september kommer tillverkningen att pausas i en hel månad, på grund av den sviktande efterfrågan.

Stellantis, Fiats moderbolag, förklarar att försäljningsnedgången hänger ihop med de utmaningar som hela den europeiska elbilsmarknaden står inför skriver Autocar.

Svag försäljning

Siffror från Jato Dynamics visar att Fiat sålde 74 885 exemplar av 500-modellen (både bensin- och elversioner) i Europa mellan januari och slutet av juli.

En minskning med hela 24 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har elbilsmarknadens andel i Europa sjunkit till 13,5 procent, från 14,6 procent i juli 2023.

Felipe Munoz, analytiker på Jato, påpekar att “bristen på tydlighet kring incitament och framtiden för elbilar fortsätter att vara ett hinder för konsumenter som överväger en elbil. Dessa faktorer, tillsammans med elbilarna låga andrahandsvärde, bidrog till nedgången i juli.”

ANNONS

Senaste nytt

Tänker om

Den svaga försäljningen av 500e, i kombination med att den gamla bensinmodellen 500 snart fasas ut på grund av nya cybersäkerhetsregler, har fått Fiat att tänka om.

Resultatet är den nya 500 Ibrida, en mildhybrid som kombinerar 500e med en bensinmotor. Denna modell blir en viktig stöttepelare för det italienska märket. Speciellt under den något trögare övergången till enbart elbilar än vad man tidigare förutspått.

ANNONS

Verkligheten annorlunda

Fiat:s vd Olivier François medgav nyligen i en intervju med Autocar att:

“Vi, liksom alla andra, trodde att världen skulle gå över till elbilar snabbare och att elektrifieringskostnaderna skulle sjunka snabbare. Men vi kunde inte förutse pandemin, bristen på råvaror och att det europeiska samhället – inte alla, men en del – skulle vända ryggen åt hållbara lösningar. Men det är verkligheten, och vi måste anpassa oss till den.”

Investeringar i ny teknik

Förutom lanseringen av 500 Ibrida satsar Fiat omkring 100 miljoner euro (cirka 1,1 miljarder kronor) på att utveckla ett nytt batteri för 500e.

Stellantis vd Carlos Tavares menar att detta kommer att:

“öka räckvidden på 500e betydligt samtidigt som kostnaden minskar avsevärt”.

Tusen frågor – inga svar

Fiats beslut att pausa 500e-produktionen blottar elbilsmarknadens utmaningar. Tekniken går framåt, miljömedvetenheten växer, men hinder tornar upp sig.

ANNONS

Höga priser. Begränsad räckvidd. Osäkerhet kring framtida incitament.

Frågan är: Hur snabbt återhämtar sig elbilsmarknaden? Kan Fiat 500e återta sin topposition när produktionen rullar igång igen? Hur tas nya 500 Ibrida emot? Kan den överbrygga gapet? Mellan bensin och el?

Grattis Fiat 500 – 67 år

Fiat 500, skapad av den briljante Dante Giacosa, var tänkt som ett kompakt och prisvärt fordon för massorna. Snabbt blev den en nyckelspelare i Italiens

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS