Vi närvarade under 100-årsjubileumet av Le Mans 24h där Ferrari tog hem segern. På plats fanns även GM med en hel drös bilar. Däribland en tvättäkta NASCAR-bil.
GM vill att du kör amerikanskt: Le Mans först ut
Mest läst i kategorin
På plats fanns tre Cadillac-bilar som tävlade i Hypercar-klassen, en Corvette C8 R som tävlade i GTE-Am-klassen och en NASCAR-bil i form av en Chevrolet Camaro.
Den sistnämnda tävlade för det experimentella stallet Garage 56 som varje år erbjuder olika aktörer möjligheten att komma med något nytt.
Bland förarna fanns ingen mindre än den tidigare F1-världsmästaren Jensen Button och även sjufaldiga NASCAR-vinnaren Jimmie Johnson och den tidigare Le Mans-vinnaren Mike Rockenfeller.
Från USA till Europa
I år blev det NASCAR, den amerikanska racingserien, som fick äntra den europeiska motorsportsarenan.
Anledningen var att NASCAR i år fyller 75 år samtidigt som Le Mans fyller 100.
I sin tur utvecklade Chevrolet, tillsammans med NASCAR och Hendrick Motorsports, en mer prestandastinn variant av racingseriens nya bilar, kallade Next Gen.
Tanken var att låta europeiska motorsportsfanatiker beskåda en NASCAR i fullt brass, något som i vanliga fall kräver en tur över Atlanten.
En stor pjäs
På typiskt amerikanskt manér är Garage 56-Camaron en rejäl pjäs.
Jämte bilarna från LMP2-klassen ser den ut som en flodhäst, men kompenserar dess storlek med en V8 på 760 hästkrafter.
NASCAR-bilar kan i vanliga fall bara köra runt i cirklar, men bilen i fråga har modifierats för att kunna hantera den 13,626 kilometer långa Le Mans-banan.
Jämfört med ordinarie Nascar-bilar har Garage 56-Camaron bredare däck, mer downforce, väger ungefär 200 kilogram mindre och har en rad andra mindre modifieringar.
Bättre än väntat
NASCAR-Camaron visade sig vara snabbare än väntat och lyckades att köra snabbare än samtliga GTE-bilar, både under testande och kval.
Det gick emellertid inte lika bra under själva racet. Även om bilen klarade av samtliga 24 timmar – vilket i sig är en bedrift – ställde drivlineproblem till det för den amerikanska nykomlingen.
Lite extra drama
Efter 20 timmar och 9 minuter och då med en 27:e plats – framför samtliga GTE-Am-bilar – behövde växellådan bytas, något som tog 1 timme och 21 minuter.
Till sist blev det en 39:e plats med 285 varv körda – totalt 3 883 kilometer – och en snittfart på 161,8 km/h.
För jämförelsens skull lyckades ettan totalt – Ferrari med sin 499P – köra 342 varv – med en snittfart på 194,3 km/h.
När det gäller övriga bilar i GM:s stall lyckades den amerikanska biljätten knipa tredje och fjärde platsen i Hyperbilsklassen, och första platsen i GTE-Am-klassen.
Som av en händelse fyller även Corvette 70 år i år, vilket gör en vinst ännu mer speciell.
En show som heter duga
Det som kännetecknade samtliga amerikanska bilar var ljudbilden – alla bilar lät infernaliskt högt – medan man direkt kunde höra när Garage 56-Camaron skulle komma dundrandes.
GM hade som målsättning att äntra den europeiska arenan med bravur. Cadillac presterade väl, Chevrolet vann sin klass, och Camaron bjöd på en uppvisning av rang.
GM vill från Le Mans till Europa
GM:s närvaro på den europeiska marknaden är inte direkt påtaglig, men det är något som amerikanerna eventuellt kan komma att ändra på.
Även om det officiella startskottet inte var på Le Mans pekar allt på att GM vill tävla om mer än bara pallplatser.
Vill du läsa mer om GM och motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Relaterade artiklar:
Podcast: “Ferrari Purosangue är som en väldigt het halvkombi”
Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen
Corvette C8 provkörd – Amerikas nya superbil?
Ferrari Purosangue: Galnaste suven pengar kan köpa
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.