Natriumjonbatterier är det hetaste inom utvecklingen av elbilar. Nu har den första serieproduktionen rullat igång i Kina.
Nu rullar den första elsaltbilen i världen ut
Mest läst i kategorin
Det har bara gått några dagar sedan Chalmers i Göteborg presenterade sin analys av natriumjonbatterier.
Forskarna vid Chalmers hade jämfört nya saltbatterier, som ofta även innehåller biomassa från skogen, med dagens litiumjonbatterier.
Bättre resurshantering
Forskarna kom fram till att natriumjonbatterierna är bättre när ”det gäller påverkan på mineralresurser, och likvärdiga när det gäller klimatpåverkan”, skrev Dagens PS då.
Mer om det läser du här: Salt kan ta över i elbilarna
Nu har kinesiska fordonskoncernen JAC Groups tagit utvecklingen ett steg till.
I veckan rullade den första elbilen av märket Yiwei av bandet i den kinesiska fabriken.
Senaste nytt
Första i serieproduktion
Bilen är den första i serietillverkningen med ett batteri med natriumjonceller.
Batteriet har en kapacitet på 25 kilowattimmar och energitäthet på 120 Wh/kg.
Enligt JAC Groups har den aktuella bilen en räckvidd på 252 kilometer, rapporterar Allt om elbil.
Bättre, längre, snabbare
Enligt JAC har natriumjonbatterierna en bättre räckvidd vid låga temperaturer, längre livslängd och tål snabbare laddning.
Företaget säger att det var mindre än 20 minuter att ladda batteriet från 10 till 80 procent.
Yiwei är ett nytt elbilsmärke inom JAC. JAC-koncernen ägs till hälften av den kinesiska staten och till hälften av Volkswagen.
Läs även:
Snart kan kanske elbilen drivas med hjälp av bomull – Dagens PS
Jakten på alternativet till litium – Dagens PS
Salt kan ta över i elbilarna – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.