Dagens PS

Nu når gasbilar och laddhybrider längst

Laddhybrider och gasbilar körs längst i Sverige
Alfa Romeo Tonale, laddhybrid och därmed tillsammans med gasbilar en i de kategorier svenska bilförare nu kör längst sträcka med. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 11 apr. 2024Publicerad: 11 apr. 2024

Vi kör ungefär lika mycket som tidigare. Men när Trafikanalys nu presenterar hur vi åkte 2023 är det en nya kategori bilar som sticker ut.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är naturligtvis inte säkert att någon gör det, men om någon skulle fråga dig är svaret 6 505 712 438.

Så länge frågan är hur många mil våra 5 777 573 svenska personbilar körde under 2023.

Vi körde ganska exakt lika mycket 2023 som 2022, ökningen stannade vid 0,3 procent.

Det innebär att vi totalt sett fortfarande ligger under körsträckan före pandemin. År 2019 färdades vi 3 procent längre än 2023, enligt Trafikanalys statistik.

6,5 miljarder mil

Körsträckan var, avrundat, alltså 6,5 miljarder mil för våra personbilar under fjolåret.

Lätta lastbilar minskade också – med 1 procent – och tunga lastbilar med tre procent.

Sveriges bussar tillryggalade dock en 2 procent längre körsträcka.

Däremot kan vi konstatera att det är gasbilar och laddhybrider som körs längst, medan våra så länge kära bensindrivna fordon nu är det fordonsslag på personbilssidan som har kortast körsträcka, endast 869 mil om året i snitt.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

191 mil mindre per bil

Ser man till helheten åker vi i dag i snitt 15 procent kortare sträcka med våra personbilar än vi gjorde rekordåret 2008.

Det innebär 191 mil mindre per personbil och år i den jämförelsen.

Pandemins första år, 2020, är tills vidare ”all time low” med en snittkörsträcka på 1 100 mil per bil.

81 procent personbilar

Lägger man ihop de olika fordonsslagen kördes svenskregistrerade fordon under fjolåret ungefär 8 miljarder mil.

Personbilarna stod för 81 procent av de milen, de lätta lastbilarna för 12 procent, tunga lastbilar för 5 procent och slutligen bussar och motorcyklar för 1 procent var.

Gotland ett kort land?

Den som nu ur detta siffermyller oroas över trafikens marginella minskning, kan hitta tröst i att den totala körsträckan, alla fordonsslag inräknade, ökat med 21 procent sedan 1999.

ANNONS

Eller dyka ner på djupet i Trafikanalys statistik och oroa sig över de gotländska bilförarna som förra året endast körde i snitt 931 mil, minst i Sverige.  

Genomsnittlig körsträcka per fordonstyp

Bussar                               5 462 mil

Tunga lastbilar                 4 068 mil

Lätta lastbilar                   1 332 mil

Personbilar                       1 126 mil

Motorcykel                       178 mil

(För motorcykel 2022 års siffra, 2023 ännu inte publicerad)

Genomsnittlig körsträcka olika personbilar

ANNONS

Gasbilar                             1 536 mil

Laddhybrid                       1 463 mil

Dieselbilar                        1 426 mil

Elhybrid                            1 344 mil

Elbilar                               1 249 mil

Etanol                                968 mil

Bensinbilar                       869 mil

(Källa Trafikanalys)

Forskare: “Arga bilförare är som nättroll”. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]