Dagens PS

Nu kommer de billiga elbilarna

elbilar
James Leckey gör reklam för Citroen C3 i Svenska rallyt. Snart kommer dess mer stillsamma elektriska kusin till svenska kunder. (Foto: Peo Möller/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 11 mars 2024Publicerad: 11 mars 2024

Elbilsmarknaden viker nedåt men det gäller inte de billiga modellerna. Nu kräver bilkunderna billiga alternativ – och får gensvar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fransmännen står i kö för att få köpa eller leasa billiga elbilar.

När landet vid årsskiftet införde ett subventionerat leasingprogram blev det en sådan succé att man fick sätta stopp redan efter en månad.

Ambitionen med det franska programmet var, som Dagens PS tidigare rapporterat, att även hushåll med lägre inkomster skulle få möjlighet att leasa en elbil, till en subventionerad kostnad på 1 100-1 700 kronor per månad.

Tog slut snabbt

De 20 000 leasingavtal man skapat finansiering för tog slut direkt, volymen höjdes till 50 000 som tog slut lika snabbt och då fick Frankrike sätta program på paus till 2025.

Franska tillverkare har tagit den europeiska täten när det gäller billiga elbilar och då ställer den franska staten, enligt god frankofil tradition, upp på att subventionera och stötta den egna industrin på alla sätt som är tillgängliga.

ANNONS

Senaste nytt

Kommer i vår

Bilindustrin tackar ja när den bjuds upp till dans och redan i vår börjar Citroën sälja en ny eldriven bil för motsvarande 250 000 kronor i Frankrike och sedan kommer Renault inte långt efter.

Citroën ë-C3 är alltså först ut på elbilsmarknaden som ett heleuropeiskt budgetalternativ.

ANNONS

Toppfart 135 km/h och 0-100 km/h på 11 sekunder är några basfakta men för den svenske kunden är priset kanske viktigare.

299 900 kronor

Det kommer att hamna under 300 000 kronor – men inte mer än en hundralapp under – för det billigaste alternativet.

Ändå blir det ”Sveriges billigaste – eller minst dyra – elbil”, som Vi bilägare formulerar det.

En anledning till att Citroën ë-C3 kommer ner i pris är en ny typ av batteri, där man använder litiumjärnfosfat, något som gör batteriet billigare att tillverka men mindre kompakt.

Bilen är femsitsig och har en bagagevolym på 310 kilo, vilket är relativt stort i klassen.

Renault kommer

Likaledes franska Renault kommer med nya Renault 5 senare i år.

Prototypen visades redan 2021 och ambitionen med den 3,92 meter långa bilen är att gå en match med inte minst Citroën ë-C3. 

ANNONS

Renault 5 ersätter Renault Zoe, som man slutade tillverka 2023 och tros komma till Sverige i slutet av året.

Fabriken har redan 50 000 kunder i kö för en Renault 5, skriver Elbilen, och de erbjuds en bil med två batteristorlekar för 30 respektive 40 mils räckvidd.

Svenskarna får vänta

De första bilarna levereras under början av hösten men i Sverige alltså först runt årsskiftet.

Något pris på den nya Renault-modellen har inte lämnats men företaget har flaggat för en prislista som börjar på PR-mässigt slagkraftiga 25 000 euro, motsvarande inte lika affischmässiga 279 500 kronor.

Läs även:

Billiga elbilar – för populära – Dagens PS

EU: “Vi har bevis mot Kina” – Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS