Mercedes går samman med Boosteroid för att erbjuda videospel i sina bilar. Samtidigt arbetar BMW och VW med AirConsole för samma sak. Men varför? Varför ska bilen nu agera spelhub?
Nu kan du spela Fortnite i din Mercedes
Mest läst i kategorin
Biltillverkare ser tydligen bilar som den perfekta spelkonsolen.
En trend de förutspår kommer att öka med fler självkörande fordon på vägarna.
Med detta i åtanke har Boosteroid, världens största oberoende leverantör av molnbaserade spel, ingått ett samarbete med Mercedes-Benz för att möjliggöra spelandet i bilen.
Då kan du spela Fortnite
Så från och med 2025 så kommer bilar från Mercedes, utrustade med biltillverkarens tredje generationens MBUX-infotainmentsystem, att kunna ladda ner en app och då få tillgång till spel.
Spelen kan man dock bara spela om bilen är parkerad.
Mercedes och Boosteroid inleder ett spännande samarbete som innebär att avancerade spel med imponerande grafik, som till exempel Fortnite, nu blir tillgängliga direkt i bilen. Det är första gången någonsin som den här typen av spelupplevelse erbjuds i en bil.
Boosteroid utforskar nya möjligheter
“För oss är det något helt nytt”, berättar Vlad Kosmin, vice vd på Boosteroid, för Automotive News Europe.
“Vi tänkte, varför inte utforska streaming till en bil – det är ju trots allt bara en annan plattform.”
Kosmin berömmer Mercedes “sofistikerade” spelstrategi.
“Mercedes är ett bra exempel på hur ett etablerat lyxmärke kan vara framåttänkande när det gäller att förstå vad kunderna behöver”, säger han.
Boosteroid för diskussioner med en global topp 10-biltillverkare samt flera andra fordonstillverkare om att implementera sin teknik.
“Just nu har vi en viss exklusivitetsperiod med Mercedes”, säger Kosmin.
“Efter det kommer vi vara öppna för att samarbeta med andra företag.”
Mercedes ser potential i bilspel
Medan infotainment i bilen hittills har fokuserat mer på video och ljud, börjar biltillverkare överväga att lägga till spel. Mercedes förväntar sig att marknaden för bilspel kommer att visa
“betydande tillväxtpotential under de kommande åren”, säger en talesperson.
“Underhållning, särskilt spel, är vad som verkligen lockar våra kunder.”
Mercedes pekar på flera anledningar bakom tillväxten.
- Den globala spelindustrin förväntas nå 321 miljarder dollar år 2026.
- Det finns ungefär dubbelt så många spelare världen över som det finns fordon på vägarna. Det ger biltillverkare en stor möjlighet.
- Dessutom “möjliggör tekniska framsteg, som 5G-nätverk, molnspels plattformar och kraftfulla infotainmentsystem i bilen, högkvalitativa spelupplevelser i fordon”, säger talespersonen.
Framtiden för bilspel
Kosmin tror att marknaden för bilspel kommer att stärkas under detta decennium.
“Vi förväntar oss att upp till 15 till 20 procent av bilkunderna kommer att använda bilspel inom de närmaste fem åren. År 2035 förutser vi att mer än 50 procent av bilkunderna kommer att använda molnspel”, säger han.
“När självkörande bilar blir mer utbredda kommer bilspel att bli en enorm marknad.”
Kosmin påpekar att dagens barn är den första generationen i historien som ser videospel som den primära typen av underhållningsinnehåll. Dessa ungdomar kommer snart vara mogna nog att köra och köpa bilar.
“Det betyder att på medellång sikt kommer i stort sett alla bilkunder vara spelare och i framtiden kommer alla som köper en bil eller sitter i en att se spel som sitt främsta underhållningsinnehåll”, säger Kosmin.
Från enkla till avancerade spel
För närvarande kan användare bara spela spel när ett fordon är parkerat. Självkörande bilar kommer dock inte ha samma begränsning. Det gör att alla passagerare kan njuta av spelupplevelser i bilen när de reser. Det låter lite skrämmande däremot, att passageraren är engagerad i ett spel och föraren ska kunna koncentrera sig på vägen.
Den största fördelen med “triple A” bilspel är den immersiva aspekten, säger Kosmin.
“Bilen kan vara en immersiv spelstation, där ljud, ljus och sätesvibrationer integreras med spelet”, säger han.
“Vi arbetar redan på dessa lösningar.”
Andra biltillverkare erbjuder redan enkla arkadspel. Till exempel samarbetade BMW 2023 med AirConsole för att introducera grundläggande spel i många av sina fordon, där spelare använder sina smartphones som kontroller. I år samarbetade BMW med Mattel för att introducera kortspelet UNO i sina fordon.
Samtidigt planerar Volkswagen att erbjuda multiplayer-spel i flera av sina elbilar och andra fordon i Europa från och med denna månad.
Läs också: Förvandla laddtid till speltid i din Volkswagen
Försiktighet rekommenderas
För biltillverkare innebär spel “en lukrativ möjlighet som lätt anpassar sig till deras fokus på att generera återkommande abonnemangsbaserade intäktsströmmar”, säger S&P i en rapport.
Pedro Pacheco, vice vd för forskning hos branschanalytikern Gartner, tillägger en försiktig not.
“Idén att introducera videospel som en del av underhållningen i bilen kom från Tesla som ett sätt att hjälpa förare att fördriva tiden medan de laddade sina elbilar under långa resor”, säger han.
“Laddningstiderna bör dock minska tydligt på lång sikt. På samma sätt är inte alla förare intresserade av videospel. Därför kan den kortsiktiga tillväxten för bilspel leda till en långsiktig fas med mer måttlig tillväxt eller till och med stagnation.”
Funktionsutmattning?
Om det händer kan den långsiktiga tillväxten av videospel i bilen bero på hur snabbt självkörande bilar blir antagna.
Tillgängligheten av ett brett utbud av underhållningsmöjligheter i bilen är fortfarande något nytt, inte bara för de flesta biltillverkare utan även för de flesta kunder, tillägger Pacheco.
“Detta ställer biltillverkare inför ett dilemma där de antingen jämför sig med konkurrenter eller investerar i funktioner som de tror att kunderna kan uppskatta. Det kan i vissa fall leda till en situation av funktionsutmattning, där nya fordonsfunktioner inte uppskattas av fordonsanvändare.”
Förvandla laddtid till speltid i din Volkswagen
VW kommer nu med något spännande – du kan snart spela enkla multiplayer-spel i deras elbilar och andra modeller. Allt du behöver är din smartphone som
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.