Volvo och Daimler Truck har arbetat med att skapa ett nytt samriskföretag för en gemensam fordonsplattform. Nu har parterna skrivit avtal.
Nu har Volvo och Daimler skrivit på
Mest läst i kategorin
Volvokoncernen och Daimler Truck har en längre tid arbetat för att skapa ett nytt samriskföretag.
I det ska företagen utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett operativsystem för lastbilar.
Resultatet ska ”utgöra grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon”.
Nu har de två bolagen skrivit ett bindande avtal om att etablera det nya bolaget, som kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg.
Nytt operativsystem
Bolaget, 50/50-ägt, ska ”utveckla ett operativsystem för lastbilar och genom det nya samriskbolaget erbjuda tekniskt- och varumärkesobundna produkter till andra originaltillverkare av kommersiella fordon”.
Något fullgånget äktenskap är det inte tal om.
”Volvokoncernen och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter inom alla andra områden och kommer fortsatt fokusera på självständiga produkt- och tjänsteerbjudanden”, understryker parterna.
Skrev på i Göteborg
Avtalet har nu skrivits under av Karin Rådström, vd för Daimler Truck, och Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
”Avtalet visar vårt gemensamma engagemang för att leda den digitala omvandlingen av vår bransch. Mjukvaran och hårdvaran från det här nya bolaget kommer att vara avgörande för att uppnå aldrig tidigare skådade nivåer när det kommer till säkerhet, komfort och effektivitet för våra kunder”, hävdar Karin Rådström.
”Vi är stolta”
”Vi ska tillsammans omvärdera mjukvaruarkitekturen och bana väg för en ny era av självoptimerande lastbilar. Vi tar bort komplexiteten för att möjliggöra nya nivåer av uppkoppling, säkerhet och effektivitet samt prestandaoptimering för våra kunder. Det är ett revolutionerande gensvar på utmaningarna i vår omvärld och vi är stolta över att kunna sätta branschstandarden”, tillägger Martin Lundstedt.
Under förutsättning av alla nödvändiga godkännanden väntas det nya bolaget vara på banan under första halvåret 2025.
Slutförs 2025
Transaktionen för samriskbolaget förväntas slutföras under första halvåret 2025 under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.
Karin Rådström är, för den som inte har koll, lika svensk som namnet indikerar men uppvuxen tillika delar i Nynäshamn och Toronto.
Hon är utbildad civilingenjör vid KTH och fortsatte sedan hos Scania i Södertälje för att 2021 bli medlem i Daimler Trucks:s ledningsgrupp.
Förutsättningar att ro överenskommelser i hamn kan hon, möjligen, även ha utvecklat under sin tid som elitidrottare i rodd med tre år i landslaget.
Volvo rusade på börsen trots tuff kvartalsrapport. Dagens PS
Lägre vinst för Volvo: “Försiktighet bland kunder”. Dagens PS
Volvo skjuter upp batterifabrik. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.