Efter 35 år med dieselmotorer under huvarna, har nu Volvo tillverkat sin sista bil med dieselmotor, som självklart hamnar på Volvos museum.
Nu har Volvo byggt sin sista dieselmotor
Mest läst i kategorin
Det var både en stor, stolt och lite sorglig dag när den sista dieselmotorn rullade av bandet i motorfabriken i Skövde den 22 mars.
“Det är blandade känslor, men jag är otroligt tacksam och stolt för den här resan”, säger Jenny Zell, chef för dieselmonteringen, till P4 Skaraborg.
Först från Volkswagen
Volvo (börskurs Volvo) har haft dieselmotorer i sina personbilar sedan 1979. De första 22 åren var det dock inlånade motorer från först Volkswagen och sedan från Audi.
Men från och med 2001 har bolaget motoriserat sina bilar med egna motorer.
Första egna motorn
Först ut var en femcylindrig Commonrail-diesel som 2013 följdes av den första generationen av den motor som nu går i graven.
Stängningen av dieselmotortillverkningen är ett steg i företagets gröna omställning med målet att vara helt elektrifierade till 2030.
Men liksom för många andra biltillverkare går inte omställningen helt som tänkt då efterfrågan på bolagets hybridbilar har ökat under 2023.
För att möta den ökade efterfrågan, har Volvo därför lagt en order hos Renault och Geelys motorfabrik Aurobay i Skövde motsvarande 1,9 miljarder kronor på bensinmotorer till sina hybridmodeller..
Läs också här om hur bro-olyckan i USA påverkar Volvo negativt. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.