Dagens PS

Nu blir det verklighet: Norska städer får införa miljözoner

Snart får städerna i Norge skapa miljözoner. (Foto: Getty Images)
Snart får städerna i Norge skapa miljözoner. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 mars 2025Publicerad: 07 mars 2025

Den norska regeringen har meddelat att de kommer att förbereda lagstiftning som tillåter kommuner att införa miljözoner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Detta ska ge lokala myndigheter möjligheten att påskynda övergången till renare transporter, skriver norska regeringen. Initiativet kommer efter att Norge sett en kraftig ökning av elbilsförsäljningen, där nästan 95 procent av nyregistrerade bilar i februari var elektriska.

Övergången till nollutsläpp via miljözoner

Transportministeriet kommer att be Statens vegvesen att utarbeta nödvändiga lagförslag. Fokus kommer att ligga på de tekniska, juridiska och praktiska aspekterna av att etablera sådana miljözoner. Det slutgiltiga beslutet om att införa nollutsläppszoner kommer att ligga hos de lokala myndigheterna.

Trump pausar tullar på bilar i en månad

USA:s president meddelar att tullar på bilar från grannländerna pausas tillfälligt efter kritik från bilindustrin. President Donald Trump meddelade under

ANNONS

Senaste nytt

Lätta lastbilar ligger efter i utvecklingen

Enligt regeringens pressmeddelande är målet att minska utsläppen, särskilt inom varu- och kommersiell transport, där elektrifieringen inte har kommit lika långt som för personbilar. Trots att alla nya lastbilar i Norge ska vara elektriska senast 2030, har försäljningen av elektriska lastbilar faktiskt minskat under 2024 jämfört med 2023.

Framsteg inom tunga transporter

Det finns dock positiva tecken. Försäljningen av tunga elektriska lastbilar över 12 ton har ökat med 91 procent under 2024 jämfört med 2023. Volvo står för majoriteten av dessa leveranser, följt av Scania.

Regeringen understryker att nollutsläppszoner kan bidra till att minska utsläppen genom att främja övergången till nollutsläppslösningar. Flera större städer har uttryckt önskemål om att kunna införa sådana zoner, och regeringen vill ge dem verktyg för att föra en ambitiös klimatpolitik.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Ändå lokala beslut för miljözoner

Klimat- och miljöminister Andreas Bjelland Eriksen betonar att mycket av klimatgasutsläppen kommer från biltrafiken i de största städerna. Genom att ge städerna möjlighet att införa nollutsläppszoner, ökar användningen av el- och vätgasbilar. Det är dock upp till de lokala myndigheterna att bestämma om de vill införa sådana zoner eller inte.

Livsfarliga däcket gör comeback – undvik till varje pris

Årets däcktest från Råd & Rön avslöjar en skrämmande sanning, ett däck är direkt livsfarligt med usla bromsegenskaper. Samtidigt finns det flera

Läs också:

Professorn: Fem fällor som skadar dina investeringar. News 55

Så maxar du ditt reseavdrag – tusenlappar att spara. E 55

Svensk ekonomi på rätt väg – men USA:s handelskrig hotar stabiliteten. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS