Dagens PS

Norge slår världen med häpnad – elbilsmålet nått

Snabbladdning av elbil på Recharge snabbladdningsstation på Skøyen i Oslo. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB)
Snabbladdning av elbil på Recharge snabbladdningsstation på Skøyen i Oslo. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 jan. 2025Publicerad: 01 feb. 2025

Nästan alla nya bilar som säljs i Norge är nu elbilar. Redan i januari visar statistiken att 96 procent av alla nyregistrerade bilar är helt eldrivna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt färska siffror från Opplysningsrådet för veitrafikken (OFV) fortsätter elbilsboomen i Norge. I januari var hela 96,3 procent av alla nyregistrerade personbilar elbilar. Detta innebär att Norge i princip redan har nått målet om att alla nya bilar ska vara nollutsläppsbilar år 2025, skriver NTB.

“Vi har i praktiken nått målet om en nybilsförsäljning med nollutsläpp. Med en så hög andel elbilar i nybilsförsäljningen fortsätter omställningen av bilparken och utsläppen minskar”, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

ANNONS

Fortsatt behov av bensin och diesel

Även om elbilar dominerar stort finns det fortfarande ett behov av bilar som drivs med flytande bränslen. Under januari såldes några hundra nya bensin-, diesel- och hybridbilar.

“Trots att det nu finns elbilsmodeller som möter de flestas behov, finns det fortfarande områden i landet där en del förare känner sig tryggare med en fossilbil”, menar Nils Sødal.

ANNONS

Senaste nytt

Inget behov av förbud i Norge

Med en elbilsandel på nästan 100 procent kan det vara frestande att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar helt. Men NAF varnar för detta.

“Förbud är inte rätt väg att gå. Målet är i praktiken redan nått och de få bensin- och dieselbilar som säljs har liten påverkan på klimatmålen”, säger Sødal.

Behåll elbilsförmånerna

ANNONS

Även om elbilarna dominerar försäljningsstatistiken anser NAF att det är viktigt att behålla de nuvarande elbilsförmånerna.

“Det är viktigt att behålla avgifterna på dagens nivå så att inte elbilsförsäljningen minskar”, varnar Nils Sødal.

Vi anser att momsfritaket för elbilar under 500 000 kronor bör finnas kvar.

Elbilsbråk i Norge: Experter oense om moms

Incitamenten för att skaffa elbil har varit en succé. Men kostnaderna för staten blir för höga, det är dags att ta tillbaka momsen. Andreas Halse,

Läs också:

Facken kräver historiskt höga löneökningar. News 55

Förslagen som kan förändra Sveriges elpriser. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS