Norge är på god väg att bli det första landet i världen som förbjuder försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar.
Norge kan bli först i världen att förbjuda fossildrivna bilar
Mest läst i kategorin
Redan år 2015 beslutade den norska regeringen att endast utsläppsfria fordon skulle få registreras från och med 2025. Nu, åtta år senare, ser det ut som att målet kommer att nås.
Elbilar dominerar i Norge
Enligt statistik från marknadsanalysföretaget Dataforce utgjorde elbilar nästan 80 procent av alla nyregistreringar i Norge år 2022. Under 2024 har siffran ökat ytterligare och ligger nu på imponerande 95 procent. I september 2024 passerade antalet elbilar på norska vägar antalet bensindrivna fordon.
Det här rapporterar flera medier om som Energinyheter, Teknikveckan och Feber.
Senaste nytt
Ekonomiska styrmedel banade väg
En viktig faktor bakom Norges framgång är landets omfattande ekonomiska incitament för att främja elbilar. Den norska elbilsföreningen, Norsk Elbilforening, uppger att regeringen under flera år har infört skatteåtgärder som gjort bensin- och dieseldrivna bilar allt dyrare.
Bilskatten, som baseras på fordonens utsläpp, har gradvis höjts medan elbilar fram till 2022 var helt skatte- och momsfria.
Från och med 2023 infördes dock en viktbaserad skatt på elbilar. Trots detta är de fortfarande betydligt billigare att äga och köra än fossildrivna fordon.
Se mer: Elbilstrenden utmanas: Sverige föredrar laddhybrider
Fler fördelar för elbilsägare
Utöver skattefördelarna har Norge också infört flera andra åtgärder för att göra elbilar attraktiva. Fram till 2021 betalade elbilsägare ingen vägskatt och fram till 2017 var de helt befriade från vägavgifter.
Sedan 2023 betalar elbilar endast 70 procent av vägavgifterna, och de har fortfarande rätt att använda bussfiler i storstäderna.
Den norska regeringen har även satsat stort på utbyggnaden av laddinfrastruktur, vilket har varit avgörande för omställningen. Snabbladdningsstationer har installerats längs alla större trafikleder, vilket gör det möjligt för elbilister att resa långa sträckor utan att behöva oroa sig för laddning.
Dock är snabbladdning dyrare än hemmaladdning, men det är ett pris många konsumenter är villiga att betala för ökad tillgänglighet.
Norge som förebild
Medan EU siktar på att fasa ut bensin- och dieselbilar till 2035 visar Norge att en snabbare omställning är möjlig. Men det kräver långsiktig planering. Norge började sina satsningar på elbilar redan på 1990-talet, med gradvisa åtgärder som har lett fram till dagens framgångsrika elektrifiering.
Många andra europeiska länder kämpar med att nå sina klimatmål. I Tyskland sjönk exempelvis försäljningen av elbilar med 22 procent i november 2024 jämfört med samma månad året innan. Höga kostnader och bristande laddinfrastruktur är några av de största hindren.
Norges erfarenheter visar att en kombination av ekonomiska incitament, infrastruktursatsningar och politisk vilja är avgörande för en framgångsrik omställning till eldrivna transporter.
Från och med 2025 kan Norge bli först i världen med att förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar – en milstolpe som inspirerar många andra länder.
Forskning: Elbilsbatterier kan hålla längre än vi trott
Ny forskning visar att elbilsbatterierna kanske håller längre än vad man tidigare räknat med. Forskningen har varit fel. Batterier slits med tiden, det
Läs också:
Trots grova anklagelserna – skandalprinsen på fri fot. News 55
Kina miljardsatsar på europeisk batterifabrik. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.