Världens fjärde största batteriföretag är i en akut kris. Sydkoreanska SK On har deklarerat nödläge efter en betydande försäljningsnedgång i Europa och USA.
Nödläge för fjärde största batteritillverkaren
Mest läst i kategorin
Financial Times rapporterade detta på söndagen.
“Vi har ryggen mot väggen,” skriver vd LEE Seok-hee till de anställda.
SK On kämpar med växande förluster på grund av minskad efterfrågan på elbilar. Den koreanska tillverkaren har gjort förlust tio kvartal i rad.
Dessutom har företagets nettoskuld femdubblats till närmare 110 miljarder kronor.
Krisen är akut
På måndagen annonserade LEE Seok-hee en rad kostnadsbesparande åtgärder och förändringar i arbetsrutinerna, vilka han beskrev som ett tillstånd av “emergency management”.
Krisen är nu akut.
Företaget, som samarbetar med Hyundai, Kia, Ford, Ferrari och Polestar, söker radikala åtgärder. Tidigare personalnedskärningar har följts av frysta chefslöner och en jakt på nytt kapital.
Batteribranschen är extremt konkurrensutsatt, med kinesiska jättar som CATL och BYD dominerande med en marknadsandel på 53,2 procent, enligt FT. Koreanska tillverkare som LG, SK On och Samsung SDI levererar både till koreanska och västerländska bilmärken.
Utebliven tillväxt
Trots enorma investeringar, baserade på biltillverkarnas planer, har utebliven tillväxt drabbat hårt. Biltillverkarna köper inte längre de planerade volymerna med batterier.
“De koreanska batteritillverkarna har inte gjort blinda investeringar – allt de investerade var baserat på orderböcker med fasta volymer och prissättning,” säger Tim Bush, batterianalytiker vid UBS i Seoul.
Här storsatsar Hyundai på batterier och elbilar
Sydkoreas Hyundai Motor Group och LG Energy Solution, LGES, invigde på onsdagen Indonesiens första battericellfabrik för elbilar. Fabriken har en årlig
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.