Dagens PS

Nödläge för fjärde största batteritillverkaren

Konsumenterna köper inte längre lika många elbilar vilket gör att bilbutikerna inte köper in fler vilket gör att batterierna som produceras inte blir sålda. (Foto: Getty Images)
Konsumenterna köper inte längre lika många elbilar vilket gör att bilbutikerna inte köper in fler vilket gör att batterierna som produceras inte blir sålda. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 juli 2024Publicerad: 09 juli 2024

Världens fjärde största batteriföretag är i en akut kris. Sydkoreanska SK On har deklarerat nödläge efter en betydande försäljningsnedgång i Europa och USA.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Financial Times rapporterade detta på söndagen.

“Vi har ryggen mot väggen,” skriver vd LEE Seok-hee till de anställda.

SK On kämpar med växande förluster på grund av minskad efterfrågan på elbilar. Den koreanska tillverkaren har gjort förlust tio kvartal i rad.

Dessutom har företagets nettoskuld femdubblats till närmare 110 miljarder kronor.

Krisen är akut

På måndagen annonserade LEE Seok-hee en rad kostnadsbesparande åtgärder och förändringar i arbetsrutinerna, vilka han beskrev som ett tillstånd av “emergency management”.

Krisen är nu akut.

Företaget, som samarbetar med Hyundai, Kia, Ford, Ferrari och Polestar, söker radikala åtgärder. Tidigare personalnedskärningar har följts av frysta chefslöner och en jakt på nytt kapital.

Generisk bild på bilbatterifabrik. Just nu går de tinte så bra då elbilar inte säljer i lika stora volymer längre. (Foto: Getty Images)
Generisk bild på bilbatterifabrik. Just nu går de tinte så bra då elbilar inte säljer i lika stora volymer längre. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Batteribranschen är extremt konkurrensutsatt, med kinesiska jättar som CATL och BYD dominerande med en marknadsandel på 53,2 procent, enligt FT. Koreanska tillverkare som LG, SK On och Samsung SDI levererar både till koreanska och västerländska bilmärken.

Utebliven tillväxt

Trots enorma investeringar, baserade på biltillverkarnas planer, har utebliven tillväxt drabbat hårt. Biltillverkarna köper inte längre de planerade volymerna med batterier.

“De koreanska batteritillverkarna har inte gjort blinda investeringar – allt de investerade var baserat på orderböcker med fasta volymer och prissättning,” säger Tim Bush, batterianalytiker vid UBS i Seoul.

Här storsatsar Hyundai på batterier och elbilar

Sydkoreas Hyundai Motor Group och LG Energy Solution, LGES, invigde på onsdagen Indonesiens första battericellfabrik för elbilar. Fabriken har en årlig

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS