Dagens PS

Nissan viker sig för aktivister – slopar mångfald

Ännu en biltillverkare som slopar mångfaldsfrågorna. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Ännu en biltillverkare som slopar mångfaldsfrågorna. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 dec. 2024Publicerad: 20 dec. 2024

Efter påtryckningar från anställda och aktivister har Nissan beslutat att dra ner på sina mångfaldsinitiativ.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Företaget har tidigare deltagit i undersökningar och aktiviteter med organisationer som fokuserar på politisk aktivism, men kommer nu att upphöra med detta. Dessutom kommer de att anpassa sin personalutbildning för att bättre stämma överens med företagets affärsmål.

Det här skriver flera medier om som New York Post och Fox Business.

Förändringen markerar en tydlig vändning från Nissans tidigare inställning. Så sent som förra året uttryckte Jeremie Papin, avgående ordförande för Nissan America, sin stolthet över företagets fokus på mångfald, inkludering och jämställdhet.

Kritik från konservativa aktivister

Bakgrunden till Nissans beslut är den kritik som riktats mot företaget från konservativa aktivister.

Robby Starbuck, en av de mest framträdande kritikerna, har uttryckt sin oro över att Nissans mångfaldsinitiativ går för långt och riskerar att skapa en splittrande arbetsmiljö.

Starbuck har tidigare riktat liknande kritik mot andra stora företag, bland annat Walmart och Toyota, och har i flera fall lyckats få dem att ändra sina policys.

Klicka på bilden för att komma till inlägget på X och höra honom. (Foto: X)
ANNONS

Senaste nytt

Nissan: “Ett företag för alla”

ANNONS

I ett uttalande till Bloomberg försvarar Nissan sitt beslut och betonar att respekt och inkludering alltid har varit centrala värden för företaget. Man menar att dessa värden har bidragit till företagets framgångar under de senaste 40 åren.

Samtidigt erkänner man att man har haft “produktiva samtal” med Starbuck och andra kritiker, vilket har lett fram till beslutet att ompröva sina mångfaldsinitiativ.

En växande trend

Nissan är inte ensamma om att backa från tidigare mångfaldssatsningar. Flera andra stora företag, däribland Ford, Harley-Davidson och Tesla, har gjort liknande förändringar efter påtryckningar från konservativa aktivister.

Det återstår att se hur denna trend kommer att påverka arbetsmiljön och mångfalden inom dessa företag.

Nissan i kris: “Vi har 12 till 14 månader på oss att överleva”

Enligt uppgift har en högt uppsatt chef inom Nissan medgett att bilmärket endast har 12 till 14 månader på sig att hitta en ny investerare för att undvika

Läs också:
El och räkningar: Ellevio inför ny elavgift efter nyår. News 55
Julruschen vill ha unga gigjobbare – utan rättigheter. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]