Dagens PS

Nissan lanserar kylande högteknologisk färg

Just nu testas en färg som ska göra våra bilar svalare utan att vi behöver ha AC:n på. (Foto: Nissans Youtube)
Just nu testas en färg som ska göra våra bilar svalare utan att vi behöver ha AC:n på. (Foto: Nissans Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 aug. 2024Publicerad: 07 aug. 2024

Nissan introducerar högteknologisk färg som minskar bilens temperatur med upp till 12 grader Celsius – ett stort steg mot svalare bilresor.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jorden blir allt varmare, men vi vägrar ju låta det stoppa vår kärlek till att sitta i metallburar med stora växthusliknande fönster.

Vi kommer fortsätta vrida upp AC:n och blåsa bort våra bekymmer.

Men nu har Nissan en ny metod för att hålla dig sval, nämligen högteknologisk färg som påstås minska temperaturen.

Stora skillnader visar sig på ytan av bilarna. (Foto: Nissan Youtube)
Stora skillnader visar sig på ytan av bilarna. (Foto: Nissan Youtube)

Reflektera i stället för att absorbera

Färgen är ett samarbete med ett kylföretag som heter Radi-Cool. Det innehåller “syntetiska sammansatta material med strukturer som inte vanligtvis finns i naturen.” Dessa material sägs reflektera infraröda strålar istället för att absorbera dem. Och på något sätt då avge vågor som stöter bort solstrålar innan de når bilen.

Det låter som något en grekisk gud skulle kunna besitta, men det är tydligen där färgvetenskapen är nu.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

12 grader kallare i din Nissan

Nissan påstår att den nya färgen har visat en temperaturminskning på nästan 12 grader Celsius på bilens utsida och 5 grader inuti, vilket inte är att fnysa åt. Föreställ dig din interiör på en dag med 27 grader jämfört med en dag med 22 grader. Vi föredrar helt klart det senare.

ANNONS
Mäktig forskning. Även om det vore bättre att vi arbetade med grundorsaken till våra miljöproblem. (Foto: Nissan Youtube)
Mäktig forskning. Även om det vore bättre att vi arbetade med grundorsaken till våra miljöproblem. (Foto: Nissan Youtube)

Vad det kostar?

Just nu verkar kostnaden för denna färg främst ligga i tjockleken och vikten. Enligt Nissan målas nuvarande prototyper sex gånger tjockare än en vanlig bil – men tillverkaren arbetar på en tunnare beläggning med samma effekt.

När det gäller den faktiska kostnaden, både i material och arbete och för en slutlig köpare, har företaget ännu inte gett någon uppskattning. De ger dock en hint: färgen riktar sig mer mot skåpbilar, lastbilar och ambulanser än personbilar. Synd.

Färgen testas på en Japansk flygplats just nu. (Foto: Nissans Youtube)
Färgen testas på en Japansk flygplats just nu. (Foto: Nissans Youtube)

Att passivt hålla bilens interiör sval, istället för att förlita sig på energikrävande luftkonditionering, skulle vara en enorm fördel för förare i vår allt varmare värld. Med lite tur kommer denna färg inte bara vara begränsad till yrkesfordon med stora budgetar. Och om vi har riktigt tur, kanske vi till och med kan få den i en annan färg än vitt.

Se filmen på Nissans Youtube.

Nissan tvingas återkalla Ariya – igen

2023 fick Nissan återkalla en mängd Ariya-modeller. Nu är det dags igen. Strax över 1 100 bilar måste in för en uppdatering. Nissan tvingas återkalla över

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]