Nissan GT-R har exalterat bilentusiaster sedan slutet av 2007. Ja, GT-R är lika gammal som finanskrisen, men jag vet åtminstone vilken av dem jag minns bäst: Nissan GT-R.
Nissan lanserar en 16 år gammal bil
Mest läst i kategorin
En modell brukar vanligtvis produceras i ungefär sju år, med en facelift ungefär halvvägs genom modellens livstid. Gissa nu hur många gånger Nissan GT-R har uppdaterats…
Fel, Nissan GT-R har uppdaterats hela sju gånger, tagits ur produktion helt och hållet, och slutligen åter introducerats. Nu är har den visats upp i en ny form inför modellår 2024.
GT-R är allmänt älskad
Modellen är legendarisk. När den kom ut slog den så gott som alla sportbilar på fingrarna. Trots att den är både tung som en villa och stylad som en tegelsten lyckas den genom ren och skär ingenjörskonst bjuda på ett helhetspaket som få kan mäta sig med.
Vi har tidigare provkört den och kom fram till att den är svårslagen som sportbil i vardagen.
Själv minns jag väl när Top Gear, med hjälp av en GT-R, ryckte av en bordsduk utan att förstöra servisen.
En lång resa
Nåväl, vad har hänt med modellen under alla dessa år?
År 2007 föds GT-R och klår Porsche 911 Turbo runt Nürburgring.
År 2009 skruvade man upp effekten, omprogrammerade launch control-systemet, justerade fjädringen och adderade airbags som standard.
År 2010 fick modellen sin första facelift med modifikationer till motorn som gav ökad effekt. Andra modifikationer var större bromsskivor, lättare fälgar och nya däck. Utöver det fräschas designen upp med bland annat en ny stötfångare framtill och ny diffusor bak. Interiören fick ett nytt infotainmentsystem och tillhörande USB-portar.
År 2012 kom ännu en uppdatering som även den spädde på effektsiffrorna.
År 2014 lanserade man den banfokuserade Nismo-varianten i samband med att vanliga GT-R fick en myriad av förbättringar. Fokus låg på att förbättra köregenskaper och komfort utan att uppoffra prestanda. Utöver det fick GT-R nya LED-strålkastare och baklyktor.
År 2016 kom facelift nummer zwei som medförde högre varvstopp samt effekt. Växellådan utvecklades för tystare och mer sömlösa växlingar. GT-R fick även nya stötdämpare fram- och baktill. Interiören moderniserades med nya material, ny ratt, infotainmentsystem och en ny mittkonsol. Vidare installerades ett nytt avgassystem i titan samt nya fälgar.
År 2019 medförde ett gäng smärre ändringar. Växellådan justerades för ännu snabbare växlingar, en ny fälg erbjöds och nya färger för såväl interiör som exteriör lades till.
År 2021 slutade Nissan att producera GT-R för flera av världens marknader. Det dröjde dock till maj månad år 2022 innan modellen slutade säljas helt och hållet.
Senare under samma år, närmare bestämt i oktober, återintroduceras modellen och tas i produktion igen.
Nu är vi i början av 2023 och Nissan har bestämt sig för att injicera ännu en dos skönhetsbehandlingar i den återupplivade modellen. Det rör sig om en tredje facelift för ordinarie GT-R och en specialutgåva av Nismo-versionen.
Vad är nytt?
Den nya modellen heter T-spec och hämtar inspiration från orden ‘trend’ och ‘traction’. Grepp har aldrig varit en bristvara för GT-R, men mer kan väl knappast skada.
Faceliften medför bland annat en ny design fram- och baktill samt keramiska bromsar från Nismo-modellen.
Nissan GT-R Nismo Special edition får mer marktryck, en mekanisk differentialbroms på framaxeln, sjukt aggressiva skalstolar i kolfiber och en motorhuv i klarlackad kolfiber.
Nu återstår det bara att se om den återupplivade legenden har något att komma med i en marknad som har förändrats utomordentligt mycket.
Det finns dock något uppfriskande med en nylansering av en legendarisk dinosaurie som inte bryr sig ett smack om elektrifiering eller politik.
De nya modellerna rullar ut under våren och sommaren 2023.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.