Dagens PS

Nissan-handlare går med förlust

Nissan gör handlarna fattiga. (Foto: Eugene Hoshiko)
Nissan gör handlarna fattiga. (Foto: Eugene Hoshiko)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 aug. 2024Publicerad: 19 aug. 2024

Nissan-återförsäljare kämpar med minskande vinster och marknadsandelar, där många nu går med förlust i en tuff bilmarknad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När du funderar på att köpa en ny bil kan det kännas som att bilförsäljaren är den som får mest i slutändan, oavsett hur bra ditt avtal verkar vara.

Men för de som väljer en Nissan finns det skäl att vara lugn.

Det kan faktiskt vara så att återförsäljaren i praktiken betalar dig för att ta bilen från dem.

Kraftig minskning av vinst

En ny rapport pekar på att Nissan-handlarnas vinster har sjunkit kraftigt under de senaste åren. Under första halvåret i år minskade deras vinster med 70 procent jämfört med samma period förra året. Situationen är så pass allvarlig att nästan 40 procent av Nissans 1 071 återförsäljare i USA nu går med förlust.

ANNONS

Senaste nytt

Minskade försäljningsintäkter

Enligt data från Auto News har Nissan-handlarnas genomsnittliga avkastning på försäljningen sjunkit till 1 procent, jämfört med 3,2 procent förra året och 5,6 procent året innan.

Denna nedgång återspeglar också en minskad marknadsandel för Nissan. Deras andel av bilmarknaden har krympt från 5,8 procent till 1,9 procent under de senaste fem åren, medan Hyundai har sett sin andel öka från 1,2 procent till 5,1 procent, enligt rapporten.

Vinsterna har fallit med 70 procent för handlarna. (Foto: Nissan)
Vinsterna har fallit med 70 procent för handlarna. (Foto: Nissan)
ANNONS

Utmaningar i konkurrensen

“På många marknader säljer Nissan-handlare, i bästa fall, hälften så många bilar som konkurrenter som Honda, Toyota, Subaru och Hyundai,” berättade en av de återförsäljare som intervjuats.

“Om du inte säljer tillräckligt många nya bilar, får du inte heller in tillräckligt många inbytesbilar, vilket påverkar vinstgivande verksamheter som finansiering, service och reservdelar.”

Eftersom Nissans återförsäljarnätverk är dimensionerat för att hantera en marknadsandel på 7–10 procent, finns det inte tillräckligt med affärer för att hålla alla försäljningsställen fullt sysselsatta.

Orsaker till problemen

Nissans utmaningar kan delvis förklaras av ett svagt produktutbud. Märket är det enda större amerikanska bilvarumärket som inte erbjuder mildhybrid– eller laddhybridmodeller.

Även andra varumärken har dock svårt på grund av högre räntor och lägre marginaler.

En källa inom branschen uppgav till Auto News att den genomsnittliga lönsamheten för återförsäljare har minskat med 30 procent i hela bilindustrin under 2024.

EU-tullar sänker import av kinesiska elbilar

Kinas elbilar bromsas av nya EU-tullar, registreringarna rasade med 45 procent i juli efter att importavgifter höjts till 48 procent. EU:s nya tullar har

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS