Att hjul lossnar och flyger av är ett problem som är vanligare än man kan tro, något som svenska Nira Dynamics vill råda bot på med hjälp av något de kallar för LWI. Vi lade i Högsta Växeln och satte systemet på prov.
De garanterar att hjulen inte ramlar av på din bil
Mest läst i kategorin
Företaget specialiserar sig på forskning och utveckling av signalbehandlings- och styrsystem för fordonsindustrin.
De har utvecklat ett system som kallas för Loose Wheel Indicator (LWI) som i dagsläget finns på över 90 miljoner bilar.
Ersätter sensorer med mjukvara
En klar fördel med Nira Dynamics LWI är att man ersätter sensorer med mjukvara.
Med andra ord är det oerhört enkelt att installera och om man tar hänsyn till kostnad – 10 till 20 kronor per bil beroende på fordon och omfattning – är det dessutom en förhållandevis billig lösning på ett knepigt problem.
Med andra ord krävs noll fysisk input, utan det går att eftermontera OTA (over-the-air) om man så vill – det måste med andra ord inte implementeras under produktionen för bilar, även om det också är en möjlighet.
Senaste nytt
En fråga om säkerhet, inte lyx
Det är lätt att anta att man känner när ett hjul sitter löst på sin bil. Faktum är dock att det är förhållandevis enkelt att missa, inte minst på tyngre fordon.
Även om man lätt utgår ifrån att det där med lösa hjul är något av en icke-fråga, har Toyota, världens största biltillverkare, visat att även de kan misslyckas.
Japanernas nya elbil, bZ4X, hade problem med hjul som lossnade – men nu har alltså Nira Dynamics lösningen på problemet.
Det finns även ett stort mörkertal beträffande just lösa hjul – det är inte direkt statistik som förs i det öppna och om en privatperson drabbas av det är det något som anses som pinsamt.
Det blir dessutom ännu mer pinsamt för en biltillverkare, som i Toyotas fall.
Nira Dynamics system, LWI, mäter helt enkelt frekvensen på hjulen.
Så fort frekvensen inte överensstämmer med ett hjul som sitter fast varnar systemet inom tre minuter – tillräckligt med tid för att stanna och korrigera det lösa hjulet.
Samtliga system använder sig av redan existerande sensorer – i detta fall för ABS – vilket i sin tur gör det billigt att implementera.
Vi fick testa systemet på en Audi A6 där bultarna hade lossats med en millimeter – vilket är relativt lite – för att sedan se hur lång tid det tog innan systemet varnade för ett löst hjul.
När man körde rakt fram kändes vibrationerna medan de försvann när man svängde – man hade lika gärna kunnat missta vibrationerna för en dålig vägbana eller bara obalanserade hjul.
Systemet stängs av när man bromsar eftersom en inbromsning leder till en vibration som inte överensstämmer med lösa hjul.
Det är således exceptionellt viktigt med robusthet och att marginalerna som används är verklighetsförankrade.
Audi en av kunderna
LWI finns redan på marknaden och ingår exempelvis i vissa säkerhetspaket för Audis premiummodeller – däribland Audi A6, A7 samt A8 och Q8.
Det är inget Audi skyltar med eftersom det knappast gynnar märket att informera kunderna om att hjul som flyger av i farten faktiskt är ett problem.
Cariad – Volkswagen-gruppens mjukvaruföretag – är delägare i Nira Dynamics så det rör sig knappast om ett litet företag. Med det sagt jobbar de onekligen i det dolda, med ett problem som många inte känner till.
Utöver Audi har de även Geely med på kundlistan och jobbar även mycket med en viss lastbilstillverkare. I Kina är systemet standard medan det är ett tillval i Europa.
Tung trafik – ett rimligt utgångsläge
Just tung trafik är ett bestämt rimligt segment där lösa hjul-indikatorer kan göra mycket skillnad. I Japan är det lag på att tung trafik ska ha system som LWI.
Det är just inom det segmentet där företaget ser mest potential – men som oftast inom branschen spiller framgångar inom lastbilsvärlden in i personbilsvärlden.
En buss eller lastbil som har lösa hjul som flyger av har dessutom potentialen att ha betydligt mer förödande konsekvenser än när det kommer till en personbil.
Det är dessutom svårare för föraren att känna av lösa hjul på stora, tunga fordon.
Tittar man på exempelvis Youtube kryllar det av videor på när hjul flyger av diverse fordon, inte minst tung trafik.
Med det sagt är den byråkratiska labyrinten förknippad med att införa krav på liknande system en mardröm – att ha det som en del av att få fem stjärnor inom EuroNCAP hade varit det ultimata för Nira Dynamics.
Summan av kardemumman
När vi testade systemet fungerade det klanderfritt – vilket är Nira Dynamics löfte – och det är alltså med hjälp av att mäta frekvenser som det upptäcker när någonting inte står rätt till – i många fall märker man inte av något själv förrän det är för sent.
Hade Toyota haft systemet på elbilen Toyota bZ4x hade det nog inte varit skriverier om deras bilar där hjul som flyger av varit rubriken.
Att tung trafik – inte minst bussar – har system i stil med LWI är en bestämd trygghet, men att även ha det inom personbilsmarknaden – likt Audi och Geely – känns även det relevant.
Nira Dynamics Loose Wheel Indicator är lösningen på ett problem många inte ens inser existerar.
Mörkertalet för hjul som flyger av är skyhögt och det är ett problem som tampas med.
Med tanke på hur enkelt systemet är att implementera – via mjukvara – och att kostnaden är så låg känns det nästintill givet.
Läs även: Hjulen fortsätter att trilla av på Toyotas elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.