Dagens PS

Nio släpper "Firefly" – ska knäcka Smart och Mini

Det finns inga bilder på bilen så ni får en på riktiga fireflys. (Foto: Getty Images)
Det finns inga bilder på bilen så ni får en på riktiga fireflys. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 dec. 2024Publicerad: 18 dec. 2024

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio presenterade nyligen sitt nya varumärke Firefly, som ska erbjuda små premiumbilar i Europa och Kina.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Firefly blir Nios tredje varumärke, efter Nio och Onvo, och siktar på att konkurrera med etablerade aktörer som Mini och Smart, skriver Elbilen.

Små elbilar med stora ambitioner

William Li, grundare och vd för Nio, avslöjade att Fireflys första modell kommer att vara mindre än Mercedes-Benz Smart-bilar. Dessutom kommer den att utrustas med ett avancerat förarassistanssystem som förväntas överträffa konkurrenternas.

Lanseringen sker på Nio Day den 21 december, och försäljningen inleds nästa år i både Kina och Europa.

Li räknar med att sälja “åtminstone flera tusen” Firefly-bilar per månad nästa år. Målet är att nå lönsamhet för hela Nio-koncernen år 2026.

Firefly-bilarna kommer att spela en viktig roll i Nios globala expansion, särskilt i Europa där marknaden för små och medelstora bilar är betydande.

Batteribyten och hybridteknik

Precis som Nios övriga modeller kommer Firefly-bilarna att kunna byta batterier på särskilda stationer. Detta gör att kunderna slipper långa laddningstider och att inköpspriset kan hållas nere genom en batteriprenumerationstjänst. Nätverket av batteribytesstationer för Firefly kommer dock att vara separat från Nios befintliga nätverk.

Nio:s stationer för batteribyten ska funka även för Firefly. (Foto: Nio)
Nio:s stationer för batteribyten ska funka även för Firefly. (Foto: Nio)
ANNONS

Enligt William Li ligger övriga världen 5 till 10 år efter Kina när det gäller laddinfrastruktur. Därför är Nio öppna för att erbjuda hybridmodeller på vissa marknader, även om man i Kina kommer att fokusera på renodlade elbilar.

Tre varumärken – en gemensam vision

Nio har nu tre distinkta varumärken: Nio för premiumbilar, Onvo för den bredare massmarknaden och Firefly för små premiumbilar. Trots detta kommer varumärkena att dra nytta av synergier inom försäljning, service och batteribytesteknik. Målet är att dubbla Nios försäljning till cirka 440 000 bilar nästa år, där Onvo förväntas bli en viktig tillväxtmotor.

Tillverkare i miljardpakt med batterijätte

Stellantis ligger inte på latsidan sedan förre vd:n klev av posten. Nu är det dags för ett strategiskt samarbete med batteritillverkare CATL. Biljätten

Läs också:
Ska man verkligen skratta åt de som använder kontanter, kort och pinkod? News 55
Ryska ekonomin under press: “Ny bottennivå”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]