Nio rum Ett handelskrig är att vänta när kinesiska biltillverkare börjar dra i väg. Det påstår William Li, grundare av kinesiska Nio i en intervju under Shanghai-mässan.
Hotande handelskrig ska stoppa Kinabilar i Europa
Mest läst i kategorin
Att tillverka bilar i Kina är bra mycket billigare än i Europa. Tesla har rapporterat att tillverkningskostnaden i Kina är 20 procent lägre i Kina än i Europa och USA.
Det rapporterar Automotive News Europe.
Nio menar på att förutsättningarna är olika
Att Kina är billigare att tillverka bilar i är bestämt gynnsamt för kinesiska aktörer då de ger märkena en rejäl konkurrensfördel.
Om man jämför priset på bilar i Kina kontra exempelvis Sverige märker man att det är enorma skillnader.
Trots den ovannämnda konkurrensfördelen verkar inte kinesiska tillverkare anammat lågpristänket genomgående.
Många kinesiska bilar är högre prissatta än sina västerländska konkurrenter. Ett praktexempel är Nio som vill ta sig an Audi, BMW, och Mercedes.
Inte samma segment längre
William Li, Nios grundare, menar på att Teslas kapade priser innebär att Nio och Tesla inte längre är konkurrenter sett till pris.
I Sverige kostar exempelvis Tesla Model 3-konkurrenten Nio ET5 ungefär 65 000 kronor mer än Teslan.
Handelskrig att vänta
Det har redan förts diskussioner om att begränsa intåget av kinesiska bilar på den europeiska marknaden, och många europeiska länder värnar om sin inhemska bilindustri.
William Li säger att man måste respektera att länder vill skydda sin bilindustri, även om ett protektionistiskt tänk inte gynnar utvecklingen.
Utöver Nio har även BYD och Xpeng siktet inställt på Europa.
De konkurrerar emellertid inte på pris i den utsträckning som det skulle behövas.
Med hänsyn till att bilarna är billigare att producera finns det dock mer utrymme för prissänkningar även på den europeiska marknaden.
Inte sugna på ett priskrig
Nio vill dock inte ge sig in i ett priskrig – dels skadar det märkets marginaler, dels påverkar det andrahandsmarknaden negativt.
Fortsättningsvis kan rejäla prissänkningar göra kunder upprörda, något Tesla fått erfara.
I takt med att Kina växlar upp kan det minst sagt bli kylig stämning i bilbranschen framöver.
Läs även: Ett år senare – Nio ska redan uppdatera ET7
Läs även: Nios 1 000 km-batteri kostar lika mycket som en Tesla
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.