Kinesiska Nio har hamnat i blåsväder i Tyskland för sina modeller ES6 och ES8. Namnen är nämligen för lika Audis modeller S6 och S8. Tydligen anser det tyska rättsväsendet samma sak och dömer därför nu märket och en Nio-chef riskerar därmed fängelse.
Nio-chef riskerar sex månaders fängelse
Mest läst i kategorin
Domslutet innebär att Nio inte får marknadsföra de aktuella modellerna på den tyska marknaden samt att de kan komma tvingas att betala motsvarande 2,8 miljoner kronor i böter. Dessutom kan Tysklands Nio-chef tvingas skaka galler i upp till sex månader.
Sista ordet är inte sagt
Enligt kinesiska medier är Nio inte nöjda med domslutet och kommer att överklaga beslutet till högre instans. Kinesiska Nio-fans är dessutom bestämda över att ES6 och ES8 inte alls liknar S6 och S8.
Den tyska domstolen menar i stället på att ES6 och ES8 lika gärna skulle kunna vara elektriska versioner av modellerna Audi S6 och S8. Man kan även hävda att just ES-beteckningen för tankarna till Lexus ES.
Senaste nytt
Oklar förändring
I samband med lanseringen av Nio ET7 gick märket ut med att deras suv-modeller – alltså betecknade ES – kommer att heta EL framgent.
Rimligtvis har det att göra med Audis synpunkter på Nios namngivningsstrategi.
ES-modellerna bytte namn bara några timmar innan lanseringseventet i Berlin som vi närvarade på.
Med det lanserade märket en ny variant av suven ES8, som fortsätter att heta ES8, något vi rapporterat om tidigare. Huruvida Nio kommer att tvingas byta namn bara i Europa eller inte återstår att se.
Nio-chef på tunn is
Märket har registrerat diverse varumärken på olika marknader och har alltså inte fått problem förrän nu. Att inleda sin satsning på en ny marknad med att bråka är emellertid inte särskilt taktiskt.
Dessutom har Audi – och Volkswagen-gruppen – enorma ekonomiska och juridiska muskler, något som kan göra det svettigt för Nio.
Exakt vad som kommer att hända återstår att se och i dagsläget är det oklart om ovannämnda Nio-chef kommer att tvingas skaka galler.
Läs även: Kinas Tesla breddar modellutbudet
Läs även: Provkörning av Audi S8
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.