Mercedes-Benz utökar sin exklusiva fabrik i Sindelfingen, där kunder kan få sina bilar specialanpassade med unika detaljer.
Nej – Ingen helikopterplatta på taket av en S-klass
Mest läst i kategorin
Fabriken, som tidigare endast kunde hantera 500 fordon per år, har nu kapacitet att förädla upp till 5 000 bilar årligen, skriver Automobilwoche.
Individanpassat säljer som smör
Efterfrågan på individanpassade bilar har ökat markant, särskilt bland köpare av Mercedes toppmodeller. Redan 2018 introducerade Mercedes ett systematiskt personaliseringsprogram för den nya G-klassen. Idag har hela 90 procent av alla G-klasser minst en specialtillverkad detalj, allt från en handsydd läderratt till ett broderat familjevapen.
Enligt Sara Gielen, platschef på fabriken, var en av tre sålda toppbilar förra året utrustade med specialtillbehör. Potentialen för tillväxt är därför enorm.
Senaste nytt
Hantverk möter digitalisering hos Mercedes
I Sindelfingens “Centre of Excellence” kan kunderna konfigurera sina drömbilar. Därefter tillverkas de individuella komponenterna av cirka 200 skickliga inredningsarkitekter. Varje detalj granskas noggrant och tillverkas med största precision. Att klä en ratt i läder med handsydda sömmar kan till exempel ta flera timmar.
I den nya tillverkningsstudion monteras sedan specialtillbehören på bilarna.
Här arbetar cirka 150 personer med att byta ut standarddelar mot de unika komponenterna. För att minimera slöseri används tillfälliga delar som sedan återanvänds vid nästa beställning.
Med hjälp av artificiell intelligens optimeras produktionsprocessen. Ett datorprogram skapar effektiva processplaner och förarlösa transportsystem flyttar fordonen mellan arbetsstationerna. Fabriken kan nu hantera upp till 20 specialanpassade bilar per dag.
“Vi kombinerar traditionellt hantverk med innovativa, digitala produktionsprocesser”, förklarar produktionschef Jörg Burzer.
Nästan alla önskemål uppfylls
Mercedes strävar efter att uppfylla alla kunders önskemål, oavsett om det gäller en cigarrhållare i silver, champagneglas eller ett specialfodrat handskfack.
Endast en önskan har hittills nekats – en helikopterplatta på taket av en S-klass.
USA är den största marknaden för individanpassade bilar med en andel på 40 procent. Även Kina, Sydkorea och länder på den arabiska halvön är viktiga marknader. Tyskland står för mindre än tio procent av försäljningen.
Betydande vinstpotential
Förutom att stärka varumärkesimagen och kundlojaliteten, genererar personaliseringsprogrammet betydande intäkter för Mercedes.
“Vi talar om ett betydande bidrag till resultatet som vi vill utöka”, säger Burzer.
Enligt uppskattningar kan de nya alternativen generera vinster i det höga tresiffriga miljonintervallet. En Mercedes Maybach S-Klass 580, som kostar drygt 1,9 miljoner kronor i grundutförande, kan med alla tillval kosta över 3,4 miljoner kronor.
För att maximera effektiviteten läggs stor vikt vid logistiken. Istället för att transportera en Maybach EQS SUV tillverkad i USA till Tyskland för att montera en träratt, levereras delarna direkt till USA.
Mercedes skulle gärna outsourca en del av tillverkningsarbetet till leverantörer, särskilt på utländska marknader.
“Men den expertis som krävs finns inte någon annanstans”, säger Burzer.
Batteripriserna rasar – elbilar snart billigare än bensinbilar?
Enligt en ny rapport från Goldman Sachs Research spås priserna på elbilsbatterier sjunka med nästan 50 procent till 2026. Detta tack vare tekniska
Läs också:
Forskningen som gör det onyttiga nyttigt. News 55
Avgörande datan som kan sätta Fed på prov. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.