Dagens PS

Nej – Ingen helikopterplatta på taket av en S-klass

Specialanpassade detaljer är en stor grej för Mercedes. (Foto: Mercedes)
Specialanpassade detaljer är en stor grej för Mercedes. (Foto: Mercedes)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 09 dec. 2024Publicerad: 09 dec. 2024

Mercedes-Benz utökar sin exklusiva fabrik i Sindelfingen, där kunder kan få sina bilar specialanpassade med unika detaljer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Fabriken, som tidigare endast kunde hantera 500 fordon per år, har nu kapacitet att förädla upp till 5 000 bilar årligen, skriver Automobilwoche.

Individanpassat säljer som smör

Efterfrågan på individanpassade bilar har ökat markant, särskilt bland köpare av Mercedes toppmodeller. Redan 2018 introducerade Mercedes ett systematiskt personaliseringsprogram för den nya G-klassen. Idag har hela 90 procent av alla G-klasser minst en specialtillverkad detalj, allt från en handsydd läderratt till ett broderat familjevapen.

Enligt Sara Gielen, platschef på fabriken, var en av tre sålda toppbilar förra året utrustade med specialtillbehör. Potentialen för tillväxt är därför enorm.

ANNONS

Senaste nytt

Hantverk möter digitalisering hos Mercedes

I Sindelfingens “Centre of Excellence” kan kunderna konfigurera sina drömbilar. Därefter tillverkas de individuella komponenterna av cirka 200 skickliga inredningsarkitekter. Varje detalj granskas noggrant och tillverkas med största precision. Att klä en ratt i läder med handsydda sömmar kan till exempel ta flera timmar.

Mercedes-Benz har öppnat en ny studio dedikerad till individanpassning av bilar.  På plats vid invigningen var Jörg Burzer, produktionschef på Mercedes, och Michael Schiebe, chef för AMG. (Foto: Mercedes)
Mercedes-Benz har öppnat en ny studio dedikerad till individanpassning av bilar. På plats vid invigningen var Jörg Burzer, produktionschef på Mercedes, och Michael Schiebe, chef för AMG. (Foto: Mercedes)

I den nya tillverkningsstudion monteras sedan specialtillbehören på bilarna.

Här arbetar cirka 150 personer med att byta ut standarddelar mot de unika komponenterna. För att minimera slöseri används tillfälliga delar som sedan återanvänds vid nästa beställning.

ANNONS

Med hjälp av artificiell intelligens optimeras produktionsprocessen. Ett datorprogram skapar effektiva processplaner och förarlösa transportsystem flyttar fordonen mellan arbetsstationerna. Fabriken kan nu hantera upp till 20 specialanpassade bilar per dag.

“Vi kombinerar traditionellt hantverk med innovativa, digitala produktionsprocesser”, förklarar produktionschef Jörg Burzer.

Nästan alla önskemål uppfylls

Mercedes strävar efter att uppfylla alla kunders önskemål, oavsett om det gäller en cigarrhållare i silver, champagneglas eller ett specialfodrat handskfack.

Endast en önskan har hittills nekats – en helikopterplatta på taket av en S-klass.

USA är den största marknaden för individanpassade bilar med en andel på 40 procent. Även Kina, Sydkorea och länder på den arabiska halvön är viktiga marknader. Tyskland står för mindre än tio procent av försäljningen.

Betydande vinstpotential

Förutom att stärka varumärkesimagen och kundlojaliteten, genererar personaliseringsprogrammet betydande intäkter för Mercedes.

“Vi talar om ett betydande bidrag till resultatet som vi vill utöka”, säger Burzer.

ANNONS

Enligt uppskattningar kan de nya alternativen generera vinster i det höga tresiffriga miljonintervallet. En Mercedes Maybach S-Klass 580, som kostar drygt 1,9 miljoner kronor i grundutförande, kan med alla tillval kosta över 3,4 miljoner kronor.

För att maximera effektiviteten läggs stor vikt vid logistiken. Istället för att transportera en Maybach EQS SUV tillverkad i USA till Tyskland för att montera en träratt, levereras delarna direkt till USA.

Mercedes skulle gärna outsourca en del av tillverkningsarbetet till leverantörer, särskilt på utländska marknader.

“Men den expertis som krävs finns inte någon annanstans”, säger Burzer.

Batteripriserna rasar – elbilar snart billigare än bensinbilar?

Enligt en ny rapport från Goldman Sachs Research spås priserna på elbilsbatterier sjunka med nästan 50 procent till 2026. Detta tack vare tekniska

Läs också:
Forskningen som gör det onyttiga nyttigt. News 55
Avgörande datan som kan sätta Fed på prov. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]