Nästa Mercedes E-klass, som lanseras under nästa år, är den sista generationen av den ikoniska modellen som inte kommer att vara helt elektrisk, rapporterar tyska Automobilwoche.
Nästa Mercedes E-klass blir inte elektrisk
Mest läst i kategorin
Bilen blir den sista i ledet som byggs på en plattform som inte specifikt är utvecklad för elbilar och som inte heller kommer att erbjuda ett elektriskt alternativ.
Oklart vad som komma skall
Det var i en intervju med den tyska tidningen som Markus Schäfer, utvecklingschef på Mercedes-Benz bekräftade att den kommande E-klassen – och dess derivat – kommer att vara den sista att utvecklas för endast bensin- och dieselmotorer.
Det hela är ett steg i Mercedes strategi att sluta erbjuda fossila modeller till 2030 på vissa marknader, däribland Europa.
Huruvida det innebär att märkets EQ-modeller kommer att ta över modellutbudet förblir oklart.
EQE motsvarar idag en elektrisk E-klass.
Beteckningar som C-, E-, och S-klass är så pass ikoniska att Mercedes troligtvis lär behålla dem, även i framtiden och inte minst för marknader där elektrifieringen inte nått samma nivå som i Europa.
Senaste nytt
Avskalat utbud
Mercedes har emellertid kommunicerat att de kommer att fortsätta att underhålla alla sina modeller, oavsett drivning, och att det således är marknaderna som dikterar hur framtiden ser ut.
Enligt intervjun kommer Mercedes att utveckla en ny motor som de i sin tur kommer att erbjuda tillsammans med Geely.
Tyskarna har även övergett sina vätgasplaner, åtminstone för personbilar.
Markus Schäfer konstaterar även att Mercedes måste fokusera sina resurser på områden som infotainment, autonom körning, och artificiell intelligens (AI), snarare än ett potpurri av drivlinor.
Nästa generations E-klass väntas lanseras nästa år med både bensin- och dieselalternativ.
Läs även: Mercedes chef för elbilar: “framtiden är helt elektrisk”
Läs även: Nya Mercedes EQE SUV ska sopa banan med Tesla
Läs även: Mercedes EQB 350 – ensam som sjusitsig elsuv
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.